Porsche visar upp nya förfinade Panamera.
Värstingmodellen Turbo S får nu hela 630 hk och blir världens snabbaste lyxbil.
Med baksätet fullt klarar bilen 0-100 km/h på 3,1 sekunder – toppfarten är 315 km/h.
Med 430 kW (630 hk) och ett vridmoment på 820 Nm, har nya Panamera Turbo S 59 kW (80hk) mer effekt och 50 Nm högre vridmoment än den förra toppmodellen Turbo med förbränningsmotor. Det ger markant bättre prestanda: i Sport Plus-mode accelererar Turbo S-modellen från 0 – 100 km/tim på bara 3,1 sekunder. Den bekanta fyra-liters V8 biturbomotorn, utvecklad i Weissach och byggd i Zuffenhausen, har fått en omfattande genomgång för att kunna ge bilen en toppfart av 315 km/tim.
Nya Panamera Turbo S har redan visat sin kompromisslösa kapacitet på den legendariska Nordslingan på Nürburgring: Testföraren Lars Kern körde det 20,832 kilometer långa varvet på världens mest krävande tävlingsbana på exakt 7:29,81 minuter – det nya officiella rekordet i lyxbilsklassen.
V8 biturbomotorn i Panamera GTS är optimerad med speciellt fokus på kraftöverföringen. Med 353 kW (480 hk) och 620 Nm är nya Panamera GTS 15 kW (20hk) starkare än sin föregångare. Effekten ökar kontinuerligt nästan ända upp till motorns varvtalsgräns. Motorn levererar därför sin kraft på samma sätt som en klassisk sportbil med sugmotor. Det traditionella V8-ljudet är ännu mer framträdande än förut tack vare det nya sportavgassystemet, som är standard, med asymmetriskt placerade bakre ljuddämpare.
Chassi- och kontrollsystem har trimmats för att ge alla nya Panamera-modeller både sportiga och komfortabla egenskaper och några system är delvis helt nya.
Med Panamera 4S E-Hybrid presenterar Porsche nu ytterligare en prestandaorienterad plug-in hybrid. Den intelligenta kombinationen av en elmotor på 100 kW (136 hk), integrerad i den åttastegade dubbelkopplingslådan PDK, och 2,9 liters V6 turbomotorn med 324 kW (440 hk) ger en systemeffekt på 412 kW (560 hk) och det maximala vridmomentet 750 Nm. Prestandasiffrorna är därför imponerande: med Sport Chrono-paketet, som är standard, accelererar den från 0 – 100 km/tim på 3,7 sekunder. Toppfarten är 298 km/tim. Batterikapaciteten har ökat från 14,1 till 17,9 kWh vilket ger en räckvidd på 54 km.
Den nya fronten på Panamera Turbo S särskiljs genom de större luftintagen och nya designelement i lackeringen, vilka hålls samman horisontellt och därigenom understryker bilens bredd. Ljusmodulerna i Turbo-modellens dubbla positionsljus är nu placerade mycket längre ut.
Den modifierade bakre ljusrampen löper med en anpassad kontur sömlöst över bagageluckan och ger därmed en obruten förbindelse mellan de två nydesignade LED-bakljusen.
Nya Porsche Panamera kan beställas från och med nu och kommer att finnas hos återförsäljarna i mitten av oktober. I Sverige börjar priserna från 1 060 000 kronor för Panamera 4, från 1 420 000 för Panamera 4 S Hybrid, från 1 540 000 för Panamera GTS och från 2 020 000 kronor för Panamera Turbo S.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter