Porsche 911 Targa: Kungens favorit i ny tappning

Porsche 911 Targa var kung Carl-Gustafs favoritbil på 70-talet. Nu har han – och vi andra – chansen att uppleva en helt ny modell av klassikern.
– En riktigt bekväm Porsche som man vill köra varje dag, säger den brittiske motorjournalisten James Walker, som testat bilen.
Se videon här.

Vill du njuta lite extra av årets sista sommardagar och må som en kung – då kan nya Porsche 911 Targa vara något för dig. Det var faktiskt Carl XVI Gustaf som gjorde modellen riktigt känd för oss svenskar på 70-talet. Han smygfotograferades med Silvia Sommerlath i sin blåa Porsche 911 Targa vid ett stopp på en bensinmack på Öland 1973, innan deras romans var officiell. Bilderna fick enormt genomslag och hela svenska folket undrade vem den mörka skönheten på passagerarplatsen var. Svaret kom lite senare: Silvia var vår blivande drottning.
Bilen köptes tillbaka flera år senare av kungens kompisar och renoverades till kungens 50-årsdag.

Medan kungen var tvungen att stanna och ta bort taket och bakrutan och stuva ner dem i bilen har Targa årsmodell 2020 helt automatiskt tak som tar bort taklapp och bakruta på endast 19 sekunder.
– Det är faktiskt ett litet skådespel att se taket försvinna, säger motorjournalisten James Walker i videon.

De nya modellerna Porsche 911 Targa 4 och 911 Targa 4S kommer med samma mekanik som övriga bilar i 911-serien av 992-generationen.
Det handlar om en 3,0-liters sexcylindrig motor med dubbelturbo i olika trimningsgrader. I Targa 4-drag har denna motor 385 hk vid 6 500 varv / minut och 450 Nm vridmoment. Den sportigare modellen 911 Targa 4S har 450 hk och 530 Nm.

Porsche 911 Targa 4 gör 0-100 km/h på 4,2 sekunder medan Targa 4S når samma märke på 3,6 sekunder. Toppfarten är 289 km/h för Targa 4 och 304 km/h för Targa 4S.
Båda modellerna går att få både med sjuväxlad manuell låda eller åttaväxlad dubbelkopplingslåda, PDK på Porschespråk.

Instegaren 911 Targa 4 börjar på 1,27 miljoner kronor medan 911 Targa 4S inleder på 1,44 miljoner kronor.

“Med sin karakteristiska störtbåge och sitt innovativa takkoncept är 911 Targa en tidlös klassiker. Samtidigt är den en öppen variant av 911, med samma komfort som en täckt modell” förklarar Porsche stolt. 

Är modellen värd pengarna? Ja, det anser i alla fall James Walker:
– Det är ingen tvekan om att man får en skön Porschekänsla, men den här bilen är lite tyngre än cabrioletversionen och det är nog meningen att man ska köra lite lugnare och njuta mer.
– Ingenjörerna på Porsche har gjort ett fantastiskt jobb även om bilen inte är den snabbaste som tyskarna skapat. Men på sköna sommardagar är Targa en underbar upplevelse.