Trafikpolisen slår larm om att många svenska bilister gör en farlig miss i mörkret.
– Vi märker av att vissa bilar är väldigt sega, säger trafikpolisen Robban Engdahl till Sveriges Radio.
Moderna bilar med så kallade DRL-ljus riskerar att orsaka farliga situationer i vintermörkret. Bilarna har ljusautomatik med så kallade Daytime Running Light. De ska själva känna av när det är så mörkt att lysena behöver slås på. Men det gör att många bilister kör runt med släckta baklyktor, utan att veta om det.
– Vi märker av sedan ett antal år tillbaka när de här reglerna kom om de här automatiska DRL-ljusen, att vissa bilar är väldigt sega på att koppla på bakljusen, säger trafikpolisen Robban Engdahl och bilinspektören Daniel Mörn till Sveriges Radio Jönköping.
Enligt trafikpolisen är det extra farligt nu när både bilen och reflexerna är skitiga. Och släckta lysen ger böter.
– Är det under gryning och skymning är det 1200 kronor, är det på dagtid är det 500 kronor. Man är ansvarig för sitt eget fordon.
En larmrapport avslöjar att 82 procent kör bil med släckta bakljus på dagtid. Forskare har redan krävt en lagändring.
– Det kan innebära skillnaden mellan liv och död, säger forskaren Björn Lidestam på VTI.
Sedan 2011 är det enligt EU-regler tillåtet att köra med så kallat DRL-ljus (Daytime running lamps) fram och släckta lampor bak i dagsljus.
– Om man kommer till en tunnel eller det blir ett plötsligt väderomslag, som dimma eller regn, behöver man kunna synas, säger Carl Erik Stjernvall, teknisk chef på M Sverige.
Värst av allt är att nästan alla som kör runt med släckta bakljus inte har en aning om det. Hela 76 procent var ovetande om den egna bilens teknikaliteter.
– På moderna bilar behöver man ibland själv sätta sig på bakljuset, det finns en ratt med fjäderfunktion, säger Carl Erik Stjernvall.
Enligt lagen ska man ha framljus påslaget om dagen och sätta på det bakre om det blir ett plötsligt väderomslag. Bilarnas elektronik ska sköta detta, men det fungerar långt ifrån alltid. Och väldigt få har koll på vad lagen säger.
– En stor majoritet tror att det är på ett visst sätt, men i själva verket är det precis tvärtom. Fyra av tio vet inte heller vad lagen egentligen innebär, sammanfattar Björn Lidestam.
Tipsen – så kan du överlista bilen och tända lyset
Läge: ”AUTO” – Bilen har en ljussensor som styr ljusen automatiskt. För det mesta släcker bilen dina baklysen när det är ljust. Men ofta klarar inte automatiken att tända ljusen när det är dimma, regn, snöyra eller andra förhållanden som försämrar sikten. Låt din bil vara igång och kolla om dina bakljus är tända så vet du hur din bil beter sig.
Läge: Halvljus. Om du ställer ljusreglaget i läge för halvljus ska bilens bakljus alltid lysa. På många bilar kan du lämna reglaget i halvljusläge även när du stänger av bilen, då kommer du alltid att ha tända bakljus. Men se upp så att inte lamporna lyser efter att du stängt av bilen, då dras batteriet ur.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter