Svenskt parkeringsbolag misstänks för fejkade p-böter och bevisbilder. Utreder närmare 200 fall uppger Dagens Nyheter. Bilister fick underliga böter utanför Lidl och restauranger.
– Vi misstänker att parkeringsvakter systematiskt har utfärdat manipulerade och felaktiga p-böter. Det finns uppgifter som talar för att det förekommer i hela organisationen, säger Martin Petersson, polis vid trafiksektionen som leder förundersökningen till DN.
Ett parkeringsbolag i Göteborg misstänks för att ha gett bilister manipulerade böter som varit felaktiga. Nu utreder trafikpolisen i Göteborg närmare 200 fall, uppger Dagens Nyheter. Pensionären Zoltan-Laszlo Jonas parkerade för att handla några saker på Lidl. När han handlat klart satt en p-bot på 600 kronor på rutan.
Han säger att han omöjligt kan ha stått i 1 timme och 24 minuter som p-bolaget hävdar.
– Jag stod inte parkerad där vid nio. Jag har vittnen som kan intyga att jag var på en annan plats. Det är en fejkad bild. Det är gräsligt att ett företag fuskar på det här sättet, säger Zoltan-Laszlo Jonas, säger han till Dagens Nyheter.

Boten drevs in via inkassobolaget Hojab. Han bestred den förgäves flera gånger. Först när han kontaktade Lidl fick han tillbaka pengarna, som goodwill. Carup har tidigare skrivit om Västia parkering som enligt bilister delat ut parkeringsböter på en bensinmack i Kungälv, utan att fästa dem på rutan som lagen kräver. Unga bilister har även fått böter på Jula.
Nu har polisen i Göteborg inlett en förundersökning mot bolaget.
– Vi kommer att driva detta så långt det går. Det blir olyckligt om ett stort parkeringsbolag felaktigt anklagar bilister och använder inkasso för att driva in böter som saknar lagligt stöd, säger Martin Petersson vid trafikpolisen i Göteborg till DN.
Parkeringsbolaget Västia Parkering tillbakavisar alla anklagelser.
– Det finns inget syfte över huvudtaget från vår sida att utfärda kontroller som är felaktiga. Då skulle vi förlora våra uppdrag. Vi välkomnar en utredning. Vi har inget att dölja, säger vd:n till DN.
Polisen misstänker att manipulerade böter kan ha delats ut under en längre tid. Bilister har fått böter vid tidpunkter som inte stämmer och även vissa bevisbilder misstänks vara manipulerade. Dessutom har p-bolaget utfärdat böter vid flera tillfällen utan att fästa dem på bilen, något som lagen kräver. Istället har de skickats hem till bilägare.
Vid Östra sjukhuset i Göteborg finns en parkering vid en restaurang som parkeringsbolaget övervakar. Där har Västia satt upp en skylt som varnar bilister för att kontrollavgiften kan skickas hem till bilägarens adress. Parkeringsbolaget uppger att de gjort det för att felparkerarna är svåra att komma åt utan särskilda regler. Men skylten bryter mot svensk lag. En kvinna berättar för Dagens Nyheter att hon fick böter hem efter att ha stannat för att släppa av anhöriga. När hon hotade av inkasso och rättegång av inkassobolaget Hojab betalade hon trots att hon tyckte böterna var fel.
Precis som många andra parkeringsbolag använder Västia Hojab Parkeringsservice för att driva in pengarna. Inga misstankar riktas mot dem, men den som parkerat fel får brev där de hotas med inkasso och rättsliga åtgärder, något som skrämmer många. Men hoten är tomma, den som driver det till rättegång riskerar 1000 kronor i avgift om de förlorar.
Enligt parkeringsbolaget Västia som nu utreds är det vanligt att de som felparkerat försöker bestrida, trots att det finns bevis. Men de uppger att de alltid skriver av parkeringsböter om de får uppgifter om att kontrollavgifter som de inte anser stämmer.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















