Polestars aktie har rusat 150 procent på en dryg månad trots krisen i företaget. Samtidigt faller Vovo Cars aktier som i en bottenlös tjärn, trots vinstrekord.
– Polestar kommer från en brutalt låg förväntan, säger Hampus Engellau, börsanalytiker på Handelsbanken.
Börsens vägar verkar vara outgrundliga. Allra helst kanske när det kommer till bilaktier. Det ser vi inte minst på den krisande biltillverkaren Polestars aktier. På en dryg månad har de gått upp 152 procent, trots att Polestars försäljning minskar och företaget förlorar 190 000 kronor per såld bil.
– Det har egentligen att göra med att den gått ner väldigt mycket tidigare. Först tappade den 90 procent från börsnoteringen, men sedan fick de en ny vd, säger Hampus Engellau, börsanalytiker på Handelsbanken.
För två veckor sedan skiftade Polestar vd. Thomas Ingenlath fick lämna plats för Michael Lohscheller, som tidigare har gjort ett bra arbete hos Opel. Hos Opel förnyade han modellprogrammet och fick skutan på rätt kurs. När Polestars aktie stod som lägst I augusti var kursen 63 cent på USA-börsen.
När Lohscheller tog över stod aktien i 1,03 dollar. Igår kväll klättrade kursen till 1,59 dollar. En ökning med 152 procent.
– Polestars kursuppgång har med bytet av vd att göra och sedan när de rullade ut den nya Volvo EX90 löste sig en hel del problem med mjukvaran, eftersom det är samma teknologi i Polestar, säger Hampus Engellau.
Enligt honom är inte Polestars plötsliga uppvaknande på börsen något mirakel. Utan en helt normal reaktion efter att företaget simmat i aktieträsket under en längre tid.
– Polestar kommer från brutalt låg förväntan och en oro på börsen att de inte ska överleva. Men det är huvudägaren Geely som avgör deras framtid och jag tror att de kommer att fortsätta satsa på Polestar, säger Hampus Engellau.
Samtidigt säljs färre elbilar, framförallt i det dyrare segmentet. Polestars framtid är fortfarande oviss.
– Efterfrågan på elbilar har mattats av, det är en för dyr produkt för de vanliga konsumenterna. Sedan har alla de som kunnat köpa en elbil redan gjort det genom förmånliga avtal genom sitt arbete, säger Hampus Engellau.
Han ser några tydliga anledningar till varför folk inte vill köpa elbilar längre.
– Privatleasingen har nästan försvunnit med det höga ränteläget och att man tagit bort subventionerna på elbilar gör att marknaden mattats av väldigt mycket.
Samtidigt som Polestars aktier sticker i väg på börsen, så sjunker Volvos långsamt som en sten i en bottenlös tjärn. Detta trots att Volvo gör rekordvinst och säljer bilar som aldrig förr. Det kan tyckas vara ologiskt.
– Bilbranschen har fått mycket stryk på börserna och det beror på att deras försäljning minskar i år. Volvo däremot går bra, men de har varit tvungna att backa på sitt elbilsmål 2025, som visserligen var ett av de ambitiösaste i branschen. Men elbilsbranschen har mattats av och bilförsäljningnen backar i år, säger Hampus Engellau.
Bilbranschens problem har många orsaker.
– Under pandemiåren sänkte man produktionen av bilar. Då behövdes inte lika mycket komponenter längre, så man klippte med många underleverantörer. När läget förändrades igen hade underleverantörerna omdirigerat sin verksamhet mot annan teknologi, plötsligt fanns det inte tillräckligt med komponenter längre, säger Hampus Engellau.
Många inom bilbranschen skriker på politikerna efter hjälp och subventioner. Man befarar att gamla klassiska bilmärken är på väg ner genom ett ekonomiskt slukhål. Men den här analytikern ger en mer förnuftig analys.
– Egentligen kommer vi från en extrem situation och är på väg mot en mer normal bilmarknad igen, det är egentligen köparens marknad. Och de som köper bilar är försiktiga och investerar inte så ofta, säger Hampus Engellau.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.