Polestar öppnar för att börja sälja bilar hos Volvo

Polestar är på väg att börja med återförsäljare, kan Carup avslöja. Elbilsmärket öppnar för att Volvohandlare kan få sälja bilarna för att öka försäljningen. 
– Vi vill att de ska engagera sig mer i vår säljresa och har bytt till en oäkta agentmodell, säger Thomas Ingenlath under ett investerarsamtal i New York.

Elbilstillverkaren Polestar har haft svårt att nå upp till sina säljmål och fick vid flera tillfällen skriva ner årsmålet för 2023 och landade till slut på 54 600 sålda bilar. Sista kvartalet 2023 sjönk försäljningen med 39 procent jämfört med året innan. Polestar måste nu vända sin försäljning och har som mål att sälja 155 000 bilar redan nästa år för att nå positivt kassaflöde. 

Carup kan idag avslöja att Polestar är på väg att överge modellen där de enbart säljer sina bilar över nätet och öppnar för att använda återförsäljare för att sälja fler bilar. 
– Vi har en direktförsäljningsmodell i Europa, men vi, från dag ett, sa inte, ”Åh, vi måste göra allt själva”. Vi samarbetade med Volvo-återförsäljare som ville investera i en Polestar Space, som i början var för långt borta. Jag skulle säga att ur dagens perspektiv vill vi att de nu ska engagera sig mer i försäljningsresan och av den anledningen ändrade vi till en oäkta agentmodell, vilket ger dem fler interaktionsmöjligheter, sade vd Thomas Ingenlath i veckan under Bank of Americas samtal i samband med New Yorks bilsalong.

Polestar 3 är tänkt att bli märkets nya volymmodell.

En oäkta agentmodell innebär ofta att handlarna står en del av risken och i vissa fall äger bilarna de ska sälja åt ett bilmärke. Men att bilmärket ändå styr många av villkoren som prissättning och rabatter och står för kampanjer. Även Volvo Cars i Sverige försöker gå över till en oäkta agentmodell. I praktiken skulle det alltså kunna innebära att Volvhandlare snart även säljer Polestar, något Carup föreslagit.

– Det stämmer att vi ser över ÅF-modellerna i vissa länder för att nå fler kunder och öka försäljningen – där oäkta agentmodell kan bli ett alternativ. Men det är något som görs på selektiv basis – alltså inte för alla marknader, säger Theo Kjellberg, kommuniktionschef för Polestar. 
LÄS MER: