Chockhöjd bensin och diesel i morgon – så mycket höjs skatten

Passa på och tanka bilen idag fredag. Lördag 1 oktober höjs skatten på bensin och diesel med 1,31 kronor per liter och en full tank blir 80 kronor dyrare. 

Bensin- och dieselpriserna ligger just relativt lågt, jämfört med tidigare chockpriser under året. En liter bensin kostade på fredagen 19,73 kronor och dieseln kostar 24,76 kronor. 

Priset på råolja har fallit kraftigt den senaste tiden och ett fat Brent-olja ligger på cirka 85 kronor. Men på grund av att kronans värde försvagats mot dollarn märks inte prisfallet i någon större utsträckning i Sverige. 

Glädjen över de relativt sett låga priserna kommer dock att bli kortvarig. På lördag den 1 oktober höjs skatten på bensin och diesel med 1,31 kronor per liter vid pumpen. Det innebär att en full tank på drygt 60 liter blir cirka 80 kronor dyrare på grund av skattehöjningen. Om måndagens priser står sig betyder det att en liter bensin hamnar på 21,04 kronor och dieseln på 26,07 kronor.

Skattesänkningen som infördes 1 maj var endast tillfällig och även om flera partier gjort utspel om att vilja sänka skatten har riksdagen inte samlats förrän idag. Det är dock mycket osannolikt att de skulle hinna fatta ett beslut om förlängning av skattesänkningen före 1 oktober. 

Flera partier i högerblocket gick till val på kraftigt sänkta bränslepriser. Bland partierna var det rena budgivningen om att sänka mest. Sverigedemokraterna budade högst och vill se en sänkning på 10 kronor liter på diesel och Kristdemokraterna vill se en sänkning på nio kronor per liter.

 Moderaterna har lovat en sänkning av dieseln med fem kronor. Liberalerna har inte utlovat någon sänkning, men vill ha höjt reseavdrag. Ännu har inte någon ny regering tillträtt och vad som kommer att hända med bränslepriserna är höljt i dunkel. 

Flera partier i högerblocket vill sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå på 6 procent. Just nu har Sverige 30,5 procent reduktion på dieseln och 7,8 procents reduktion av bensin. Det innebär att vi blandar in närmare 40 procent biodrivmedel i dieseln och 10 procent etanol i bensinen.

En sänkning av reduktionsplikten skulle kunna sänka priset med över fem kronor per liter på dieseln och cirka en krona på bensin. Det skulle samtidigt innebära att Sveriges koldioxidutsläpp i ett slag ökar med fyra miljoner ton per år.  Energimyndigheten förordar istället höjd reduktionsplikt på diesel.