Saab 9-4X är Saabs sista modell och en av de absolut ovanligaste Saabarna. Bara 814 bilar tillverkades varav 674 stycken var produktionsmodeller. Nu säljs ett exemplar av den ovanliga SUV:en i Sverige.
Det hade kunnat bli bilen som räddade Saab, men konkursen kom emellan efter bara 674 producerade bilar. Saab 9-4X introducerads på bilsalongen i Los Angeles 2010. Trots att bilen byggde på Cadillac SRX hade den en tydlig Saab-identitet.
Någon tvättäkta Saab var det förstås inte, då den tillverkades i GM:s fabrik i Mexiko. Men designteamet hade fått till en Saab-typisk grill och hockeyklubban i fönsterlinjen som är så typisk för Saab. Interiören var också ganska Saab-typisk och hade en hel del gemensamma drag med 9-5-modellen. Motorerna kom från Cadillac och det fanns två olika V6:or, en med turbo och en utan. Saab 9-4X hade fyrhjulsdrift som standard. Bilen beskrivs som smidig och rolig att köra.
Dessvärre han produktionen i GM:s fabrik i Ramos i Mexiko knappt börja innan Saab gick i konkurs i december 2011. Det blev bara 814 9-4X-bilar, varav 130 testbilar och 674 produktionsmodeller. De flesta hamnade utomlands och i Sverige finns idag bara ett 40-tal bilar. Nu säljs en av de ovanliga 9-4-bilarna på Bilwebauctions.
Bilen ifråga såldes på en auktion från Saabs konkursbo 2012 och hamnade hos två olika Saabsamlare i Tjeckien och Tyskland. År 2021 importerades den till Sverige av en Saabentusiast. På alla år har den bara gått 9890 mil.
Just det här exemplaret av Saab 9-4X har en 3.0i V6 VVT-motor oh en exklusiv Aero-interiör med bland annat panoramatak, Aero-ratt och grön Aero-belysning på instrumentpanelen. Det handlar om ett välbevarat exemplar av Saabs sista modell – och köparen kan välja om den ska användas som bruksbil eller samlarbil.
– Utan tvekan har denna bil blivit väl omhändertagen av sina ägare, tydligt märkbart genom dess låga körsträcka och skick. Den utgör en perfekt investering för samlare och entusiaster, då priset bara kommer att stiga över tid, uppger Bilwebauctions som uppskattar värdet till mellan 200 000 och 230 000 kronor.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter