Orättvisan: Som om bensinen skulle kosta 66 kr

Miljontals svenskar som bor i lägenheter är utestängda från att ladda hemma. I stället tvingas de ladda vid offentliga laddstationer, vilket blir fyra gånger så dyrt. Det är som om bensinen skulle kosta 66 kronor litern för vissa bilister.

Från 2027 höjs bensin- och dieselpriserna kraftigt när EU lägger på utsläppsavgifter enligt ETS2. Tanken är att vi istället ska köpa elbilar. Men för en stor del av befolkningen är det svårare och dyrare att äga en elbil. I dag bor nästan varannat svenskt hushåll i lägenhet. Enligt siffror från SCB bor 46,6 procent i en lägenhet där 19,6 procent står för bostadsrätter och 27 procent för hyresrätter, och för en stor del av dessa personer finns det få eller ibland inga möjligheter alls till laddning av elbilar vid hemmet.

I en undersökning gjord av Hem och Hyra visade det sig att många hyresvärdar har mindre än en 1 laddstolpe per 100 lägenheter. Det ger en tydlig indikation på det enorma problem som många svenskar ställs inför.
– Miljontals svenskar är i dag inträngda i ett hörn när det gäller bilköpet. De vill egentligen inte köpa en bensinbil och bli slavar under dyr bensin och nya utsläppsavgifter från EU. Samtidigt är elbilen praktiskt omöjlig hur gärna de än vill. Det går inte lägga 10 dygn av sitt liv under ett år på att åka till laddstationer och snabbladda dyrt, skriver Maths Nilsson, chefredaktör på Carup i en krönika. 

Elbilen Kia EV3 kostar exempelvis 2758 kronor per år i el för den som laddar hemma vid en villa. För en person som bor i lägenhet utan någon laddare hemma hade det istället kostat, om den bara snabbladdas, 10 692 kronor per år.

Att ladda hemifrån innebär inte bara att du måste åka iväg, utan kostar också betydligt mer pengar. Efter norska NAF:s vintertest räknade de ut skillnaden mellan att ladda hemma och snabbladda vid en laddstation och skillnaden är slående.
– Hur sjutton ska övergången till elbilar bli möjlig om vi inte snabbt ser till att alla som bor i lägenhet har en vettig laddningsmöjlighet till rimligt pris, skriver Maths Nilsson. 

Det går bland annat att fastställa att en Tesla Model 3, som hade lägst förbrukning i testet, skulle kosta en villaägare med egen laddare runt 2554 kronor att ladda hemma, medan den kostar 9 900 kronor om året för en person som bor i lägenhet och måste snabbladda vid en laddstation. Fyra gånger så dyrt. Om bensinen var så mycket dyrare för vissa skulle den kosta 66 kronor litern.
– Menar vi allvar med utsläppsavgifter, straffavgifter på bensin och diesel och förbud mot förbränningsbilar från 2035 måste politikerna snarast fixa så att alla har samma rättvisa möjlighet att ladda elbilen hemma till rimligt pris. Annars kommer elbilar fortsätta att vara polariserande och en privelegium för höginkomsttagare, skriver Maths Nilsson.

Årlig laddningskostnad för 24 elbilsmodeller:

ModellHemmaladdning(1,42 kronor per kWh)Snabbladdning(5,5 kronor per kWh)
Tesla Model 3 Long Range med bakhjulsdrift2554 kr9 900 kr 
Kia EV32758 kr10 692 kr 
Volvo EX30 2946 kr11 418 kr  
BYD Seal U3013 kr11 682 kr  
Ford Explorer3133 kr12 144 kr  
Mini Countryman3166 kr12 276 kr 
Hyundai Ioniq 53183 kr12 342 kr 
Smart #3 Brabus3183 kr12 342 kr 
Polestar 33303 kr12 804 kr 
Peugeot e-30083320 kr12 870 kr 
BYD Sealion 73337 kr12 936 kr 
Xpeng G63337 kr12 936 kr 
Volkswagen ID.7 GTX Tourer3405 kr13 200 kr 
Peugeot e-50083422 kr13 266 kr 
Porsche Taycan3422 kr13 266 kr 
Audi Q6 e-tron3490 kr13 530 kr 
BYD Tang3592 kr13 926 kr 
NIO EL8 3694 kr14 322 kr 
Porsche Macan 3762 kr14 586 kr 
BMW i5 Touring 3779 kr14 652 kr 
Hongqi EHS7 3814 kr14 784 kr 
Lotus Emeya 3899 kr15 114 kr 
Voyah Dream 4597 kr17 820 kr 
Mercedes G5805227 kr20 262 kr 

Källa: NAF Carup har räknat om priserna för hemmaladdning till svenskt rörligt elpris i januari inkl skatt och överföringsavgift.
LÄS MER: