Polestars nya innovation ska revolutionerna antisladdsystem för bilar. Med en ny teknik ska greppförlust på hjulen hävas och bilen få kontroll igen. Dessutom ska däckslitaget minskas.
– Det finns ett behov inom tekniken av nya och förbättrade lösningar och tillämpningar för att lösa problemet med låg dragkraft på hala vägar och uppnå förbättrad säkerhet och effektivitet, uppger Polestar i sitt patent.
Antispinn- och antisladdsystem har blivit en självklar del av nya bilar och höjt säkerheten rejält. Antisladdsystemet känner av om bilen börjar sladda och bromsar olika hjul för att försöka förhindra sladden. Vid bromsningen används bilens ABS-bromsar och strypning av motorkraften. Systemet beräknas minska olycksrisken med så mycket som 50 procent i halka. Idag har alla nya svenska bilar antisladdsystem som ofta kallas för ESP – Electronic Stability Program eller ESC – Electronic Stability Control
Hittills har de flesta bilmärken endast använt bromsarna och strypning av drivkraften för att häva sladdar. Men nu har elbilsmärket Polestar och deras svenska ingenjörer tagit patent på en ny teknik, uppger Carmoses. Polestar lägger till en teknik som vissa förare använt till åratal, men som datorerna kan ta till nästa nivå. Fyrhjulsstyrning hos bilar öppnar också helt nya möjligheter.
Polestars nya system som lämnats in till European Patent Office känner av när en viss mängd grepp förlorats på ett hjul. Istället för att enbart bromsa hjulet gör bilen själv en snabbt oscillerande styrrörelse. Den snabba styrrörelsen fram och tillbaka kan räcka för att hjulet ska återfå greppet och stabilisera upp bilen. Patentet öppnar upp för ett mer avancerat antispinnsystem. För maximal effekt krävs bakhjulsstyrning, något Polestars bilar inte har idag.
Tillsammans med torque vectoring som kan styra vridmomentet på varje hjul ska bilen få en optimerad kraftfördelning med en ny nivå av antisladdkontroll. Att snabbt vicka däcket fram och tillbaka kan räcka för att bilen ska få tillbaka greppet. Enligt Polestars skisser ska individuella styrrörelser på varje hjul vara möjliga, något som sannolikt förutsätter så kallad steer-by-wire.
– Förbättrad dragkraft är också nyckeln till att optimera fordonseffektiviteten i hala förhållanden. När hjulen slirar måste motorn kompensera genom att anstränga sig ytterligare för att motverka förlusten av dragkraft. Denna ytterligare påfrestning leder till minskad bränsleeffektivitet, vilket i slutändan resulterar i ökad energiförbrukning och ökade utsläpp. Dessutom leder försämrad fordonsprestanda i scenarier med lågt grepp till minskade accelerationsförmåga och förlängda bromssträckor, vilket ytterligare försämrar bränsleekonomin. Dessutom orsakar belastningen på olika fordonskomponenter på grund av låg dragkraft hållbarhetsproblem. Drivlinan, fjädringssystem och bromsmekanismer är särskilt känsliga för för tidigt slitage, skriver Polestar i sitt patent.
Dessutom ska däckslitaget minskas, hävdar Polestar.
– Vidare kan slirningsinducerad hjulspinning påskynda däckslitaget, vilket kräver mer frekventa däckbyten och bidrar till resursutarmning. Genom att motverka halkan och stärka greppet kan livslängden för nyckelkomponenter som däck förlängas, vilket minskar materialförbrukningen, minimerar avfallsgenereringen och minskar det miljömässiga fotavtrycket i samband med däckproduktion.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter