Volkswagens tar patent på ett nytt nödsystem som ska garantera mer pålitlig hjälp vid nödsituationer. SOS-systemet prioriterar stark signalstyrka. Något som kan bli värdefullt efter nedsläckningen av 2G och 3G-näten.
Teknikskiftet från 2G och 3G har inletts. Carup.se har tidigare rapporterat om att 2G- och 3G-näten förväntas ha fasats ut i slutet av 2025. I samband med det slås flera funktioner ut hos 100 000-tals svenska bilar. En av de viktigaste funktionerna som försvinner är nödsamtal via SOS. Utan täckning blir SOS-knappen meningslös.
Men även de bilar som inte drabbas av 2G- och 3G nedläggningen når nödvändigtvis inte alltid fram till nödtjänster på grund av dålig mottagning. De nyare näten har inte lika bra täckning som gamla 2G. Nu har Volkswagen tagit patent hos det europeiska patentverket för ett system som ska säkerställa att nödsamtal går att utföra oavsett täckning – eller förarens förmåga.
Volkswagens nya nödsystem beaktar signalstyrka innan det vidtar åtgärder. När bilen hittar en stark mobilsignal stannar den av sig själv, avslöjar sajten Carmoses. Nuvarande system stannar nämligen bilen omedelbart och försöker ringa efter hjälp om det upptäcker att föraren är i fara. Vilket kan innebära att den stannar i ett område utan uppkoppling, särskilt efter 2G-nedsläckningen.
Nödsystemet kan alltså vara extra användbart för de som bor på mer avlägsna platser där uppkoppling inte alltid är garanterat. Volkswagens automatiserade körsystemet håller istället kvar bilen i körfilen tills det känner av en tillräckligt bra mottagning. När signalstyrkan är tillräckligt bra stannar bilen av sig själv och ringer nödtjänster. Systemet skickar även ett SMS med viktiga personuppgifter som säkerhetsåtgärd ifall röstkommunikationen skulle misslyckas.
Det finns redan moderna säkerhetssystem som exempelvis automatiskt försöker väcka en medvetslös förare med hjälp av olika ljud- och ljuslarm. Eller stannar fordonet om föraren förblir svarslös. Att automatiskt slå på varningsblinkers och ringa nödtjänster är heller inget nytt. Det är alltså prioriteringen av signalstyrka som är den nya innovationen.
Men systemet är inte helt riskfritt. Precis som med andra automatiska stoppsystem är det alltid osäkert att stanna på aktiva vägar. Särskilt på vägar med hög hastighet. Det krävs fortfarande funktioner som på något sätt genomför säkra filbyten och stopp på vägrenen. För att minimera faror för andra passagerare och trafikanter.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.