En grupp kinesiska ingenjörer har uppfunnit ett fungerande kärnkraftsbatteri som är klart för tillverkning. Batteriet ger energi i 50 år utan att behöva laddas. Förhoppningen är att det ska kunna användas i elbilar i framtiden.
Den kinesiska startupen Betavtolt har tillkännagett att de skapat det första kärnkraftsbatteriet som är färdigt för civilt bruk, uppger Indendent och flera andra källor. Det första batteriet är 15 mm 15 mm långt, 15 mm brett och 5 mm högt. Den första versionen producerar 3V elektricitet i 50 år. Batteriet är radioaktivt på insidan, men är inkapslat och utsöndrar ingen strålning. Batteriet använder isotopen Nickel 63 som ett stabilt radioaktivt material.
Trots att det är radioaktivt finns det ingen liten kärnreaktor i batteriet, utan den fångar energin från isotoperna som sönderdelas. Med hjälp av halvledare omvandlas den till elektricitet. Principen är inte ny, utan har utvecklats av Nasa och det sovjetiska rymdprogrammet. Den passar för att generera energi rymden vid mycket låga temperaturer. Tidigare krävde batterierna speciell övervakning för att kunna användas.
Genom att använda en mer stabil radioaktiv isotop har de kinesiska forskarna kunnat skapa en säker miniatyr av den gamla tekniken. Halvledaren överför elektronerna som sänds ut av isotopen till en elektrisk krets. Det första batteriet är på 3 volt och har endast 100 mikrowatts effekt och passar bäst för pacemakers och cochlea hörapparater. Men de kinesiska forskarna säger att tekniken är skalbar till betydligt högre effekt och spänning.
Med mer kraftfulla batterier där flera placeras i batteripaketet skulle det i teorin gå att skapa en elbil som aldrig behöver laddas och kan köras i 50 år. Då är det slut med all räckviddsångest och inte ens dieselkramarna behöver oroa sig för korta sträckor mellan laddstoppen. Batteriet påverkas heller inte av kyla utan fungerar utmärkt ner till –60 grader, det är heller inte brandfarligt. När isotopen är förbrukad är det bara koppar kvar, och batteriet är ofarligt.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter