SSC Tuatara har gjort ett nytt försök att slå Koenigseggs hastighetsrekord.
Men även denna gång slutade det i fiasko.
Efter värmeproblem där bilen bara gick på sex cylindrar fick försöket avbrytas.
Det har gått drygt två månader sedan SSC Tuatara kablade ut nyheten att de skulle ha slagit Koenigseggs världsrekord efter att ha kört 508,7 km/h i genomsnitt i två riktningar. Men efter att rekordet ifrågasatts och inte kunnat verifiera drog de tillbaka rekordet och sade att de skulle köra på nytt.
Nu har ett nytt rekordförsök skett. Men även denna gång slutade det med ett fiasko för SSC Tuatara. Svenska Koenigsegg Agera RS och Niklas Lilja har därmed fortfarande rekordet i hastighetskörning för produktionsbilar med 449 km/h.
Denna gång drabbades SSC av mekaniska problem med sin bil, enligt Youtubern Robert Mitchell som var på plats. Även Shmee150 som ifrågasatte den tidigare körningen var inbjuden, men kunde inte delta. Det nya rekordförsöket ägde rum i Florida, och Oliver Webb satt inte bakom ratten. Istället bestämde kördes den ägaren till bilen, Dr Larry Chaplin.
Enligt Mitchell fick bilen värmeproblem under det planerade rekordförsöket. Värmeutvecklingen ledde till att två tändstift slutade att fungera, vilket gjorde att bilen bara gick på sex cylindrar. Men även med en trasig motor ska SSC Tuatara ha klarat 403 km/h, vilket ändå är långt från rekordet.
Efter motorproblemen kastade SSC in handduken och ett ytterligare ett försök ska göras efter julhelgen. Kanske blir det tredje gången gillt.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter