Populära pickupen Volkswagen Amarok dyker upp i helt ny skepnad. Den nya modellen har blivit större, lyxigare och säkrare. Nya Amarok är fyrhjulsdriven och kan vada i 80 centimeter djupt vatten.
Nya Volkswagen Amarok har blivit ännu maffigare än sin föregångare som tillverkades 2012 och 2020. Bilen är 535 centimeter lång, nästan en decimeter mer än föregångaren. Axelavståndet har vuxit till 327 centimeter, en ökning med hela 17,3 centimeter. Enligt Volkswagen ger det bättre framkomlighet i terräng, dessutom kan bilen vada i 80 cm djupt vatten.
TEST VOLKSWAGEN AMAROK
Nya Amarok byggs i Sydafrika och ska säljas i hela världen. Bilen bygger på samma plattform som Ford Ranger, men Volkswagen har adderat på ganska mycket egen karaktär. Till Sverige kommer bilen sommaren 2023.
Den enda versionen i Sverige är DoubleCab med fyradörrars dubbelhytt. Bilen får 21 tums lättmetallfälgar. På insidan ser vi en del likheter med Ford Ranger, men det är Volkswagens egna system som gäller i skärmarna. Volkswagen lyfter fram de nya sätena som ska vara ergonomiskt utformade och extra sköna för de som har bilen som sin arbetsplats. Baksätet ska räcka för tre vuxna. Flaket kan lasta upp till 1,16 ton och det finns plats för en lastpall som kan spännas med lastöglor.
De laddbara alternativen låter vänta på sig, så köparna får stå ut med en hög malusskatt i Sverige. Det finns Fyra olika turbodieslar och en bensinare att välja på.
Life-versionen får en 4-cylindrig 2,0-liters TDI med dubbelturboladdning på 204 hk. Till Style och Aventura levereras en 3,0-liters TDI V6-motor med en effekt på 241 hk. I Sverige är en ny 10-stegad automatväxellåda standard som betjänas via en e-shifter. Permanent fyrhjulsdrift är också standard i Sverige och bilen får dra släp på upp till 3,5 ton.
Det finns två olika ysystem för fyrhjulsdrift. I Sverige erbjuds systemet med permanent fyrhjulsdrift. Standardläget är permanent fyrhjulsdrift. I detta läge fördelar systemet drivkraften variabelt mellan de fyra hjulen baserat på väggrepp och acceleration. I det andra läget, 4H, fördelar 4MOTION-drivningssystemet motorkraften till hjulen med ett reducerat utväxlingsförhållande för att till exempel kunna ta sig fram perfekt längs snötäckta vägsträckor (hög dragkraft i normal hastighet). Dessutom är 4L-läget tillgängligt som ett tredje läge för terrängkörning (högt vridmoment vid låg hastighet). Det går också att köra med tvåhjulsdrift för att spara på dyra bränsledroppar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter