Volkswagen Amarok är en av Sveriges mest sålda arbetsbilar. Nu kommer pickupen i en helt ny modell efter 12 år. Nu har modellen testats av pressen i Sydafrika – här är de första omdömena om nya VW Amarok som får dra 3500 kg.
TEST: VW Amarok har varit Sveriges mest populära pickup under många år sedan lanseringen 2010. Många hur uppskattat bilen för att den på samma gång fungerat som oöm transportbil och personbil. Efter 12 år är det dags för en uppföljare och Volkswagen har flugit ner Europas journalister till Sydafrika för att testa på bilen.
Den nya modellen är utvecklad i samarbete med Ford som tillverkar Ranger-modellen i Sydafrika. Volkswagen Amarok har samma grund, men interiör och utseende har gjorts om kraftigt av Volkswagen. Knappast något dåligt för Volkswagen då Ford Ranger är Europas mest sålda pickup.
Tolv år är en lång tid för en bilmodell och på slutet var gamla Amarok ganska omodern. Den nya modellen kommer bland annat med över 20 nya assistanssystem, mobila onlinetjänster, och moderna motorer som är mer effektiva och har högre vridmoment. Precis som tidigare är bilen fyrhjulsdriven och i Sverige kommer den med fyrdörrars dubbelhytt (DoubleCab) och ett relativt rymligt flak.
Europeiska pickuper är små jämfört med modellerna som är storsäljare i USA, men Amarok mäter ändå in på modiga 535 centimeter och har vuxit nästan en decimeter jämfört med föregångaren. Utrymmet har gagnat baksätet, som nu är lika rymligt som hos många större personbilar.
Terrängegenskaperna har förbättrats ytterligare och för den som kör i blöt terräng och runt vattendrag kan det vara tryggt att veta att vadningsdjupet ökat från 50 cm till 80 cm. I Sverige är fyrhjulsdrift standard hos alla Amarok.
Jämfört med en tolv år gammal bilmodell har förstås interiören fått ett jättelyft. Numera har bilen en skärm framför föraren på 8 till 12 tum beroende på modell och en central pekskärm på 10 till 12 tum. Förarmiljön påminner väldigt mycket om Ford Ranger, det ska vi inte sticka under stol med.
Om det ergonomiskt sett är bättre än den utgående modellens uppsättning med knappar är inte alls säkert. Men en hel del knappar återstår som tur är. Volkswagen har lagt fyrhjulsdriftens inställningar via fysiska vred. Inredningen har blivit mer premium med instrumentpanel i läderlook och säten i ArtVelours eller läder. Nästan för fint för den som skitig efter ett hårt arbetspass.
För många som jobbar i blåställ är förstås flaket viktigare än velourklädsel. Och nya Amarok kan lasta upp till 1160 kg nyttolast. Precis som tidigare ryms en EUR-pall på flaket om den ställs i sidled. Lasthöjden är 529 mm i samtliga utföranden.
I Sverige kommer bilen att erbjudas med två olika dieselmotorer. Life-versionen får en 4-cylindrig 2,0-liters TDI med dubbelturboladdning på 150 kW (204 hk). Till Style och Aventura levereras en 3,0-liters TDI V6-motor med en effekt på 177 kW (241 hk). Både versionerna har imponerande vridmoment, 500 Newtonmeter i fyran, och 600 Nm i dieselsexan. På den svenska marknaden är en ny 10-stegad automatväxellåda standard.
Permanent fyrhjulsdrift är standard i Sverige. Men av de mest imponerande sakerna är att nya Amarok tillåts att dra släp på upp till 3,5 ton. Väljer du toppversionen gör den 0-100 km/h på endast 7,4 sekunder när släpet är bortkopplat.
Hur är då bilen att köra? Volkswagen har flugit in journalister till bilens tillverkningsland Sydafrika för ett första test av Amarok. Vi har sammanställt vad journalisterna från flera olika tester tycker om den nya Amarok.
Brittiska Autocar är en av Europas absolut största motortidningar och deras åsikt väger tungt i mångas ögon. Enligt deras första test är bilen större, mer kapabel och snyggare än det underskattade originalet, även om upplevelsen är helt annorlunda på grund av nära släktskapet med Ford Ranger.
–Trots det, som något bladfjädrat och axlad baktill och med verkliga jordbruksintentioner, alla som hoppas att nya Amarok kommer att röra sig med nåden av en luftfjädrad Touareg eller, för den delen, den rent silkeslena nya Ford Ranger Raptor, med sin oberoende bakaxel och smarta dämpare kommer att bli besviken, skriver Autocar.
För den sakens skull är nya Amarok långt ifrån någon dålig pickup. Jämfört med föregångaren är det ett jättelyft, och som ett lyxigare alternativ till Ford Ranger har bilen en egen nisch.
– Fem miles genom lätt till måttligt ansträngande sydafrikansk bush skickades med lätthet och anständig hjulled, även om bromsarna ibland tog tag utan förvarning i backe-nedstigningsläge.Montera det valfria underredesskyddet och du behöver en Wrangler för att ta dig mycket längre bort, uppger Autocar.
Slutomdömet är att den gamla Amarok var mer billiknande, men att den nya modellen på de flesta sätt är bättre och mer kapabel. Bilen är väldigt komfortabel på fina landsvägar, men när det blir kurvigt märks det tydligt att det handlar om en tyngre rambyggd pickup och att en del av modellens USP:ar försvunnit.
– Denna Ford-hjärtade Amarok är en objektivt överlägsen enhet jämfört med den gamla, men doften av äkta bilbaserad hantering som gjorde den gamla så sympatisk och okomplicerad att köra har gått förlorad. Betyget blir 3,5 av 5
Brittiska kollegan Whatcar? är betydligt mindre brydda över släktskapet med Ford och ger bilen högsta betyg, 5 av 5 möjliga. De lyfter särskilt fram att bilen klarar ojämnheter bättre än någon annan pickup och är extra smidig i högre hastigheter. Bilen har en hel del vindbrus på motorvägen, men är i gengäld imponerande stabil som dragbil med tillåten dragvikt på 3500 kg.
– Volkswagen Amarok är en lysande pickup som är bra att köra och mycket praktisk. V6-dieselmotorerna är också riktigt starka, även om många rivaler är billigare att köpa och köra, är Whatcars slutomdöme.
Tyska Auto motor und Sport har provkört lyxversionen Panamericana och imponeras av bilen. De finner att motorerna från Ford gör bilen välmotoriserad och men att den elektromekaniska servostyrningen känns lite blodlös.
– I topputrustningen med mycket feel-good-atmosfär och V6-dieseln i toppklass ser nya VW Amarok ganska suverän och lyxig ut, inte alls som ett tjusigt nyttofordon. Körkomforten är hög, chassit trimmat förvånansvärt bekvämt med tanke på möjligheterna (stel axel bak). Trots de enorma dimensionerna måste man kompromissa när det gäller utrymmet som finns i inredningen, eftersom pick-up-principen inte går att konstruera bort.
Tyska Autogefühl har gjort en genomarbetat test på engelska på 32 minuter på Youtube, som ger god vägledning till den som är allvarlig spekulant. De finner att bilen inte är lika kompetent som Ford Ranger Raptor, men ett klart lyft jämfört med tidigare Amarok.
– Om du jämför terrängkapaciteten för tidigare generation med denna generations så har det definitivt förbättrats och ännu mer bekvämt. På det hela taget också väldigt imponerad av vad den här här kan göra i terräng och även på ett väldigt enkelt sätt behöver du inte vara den största terrängexperten.
Fakta: Nya Volkswagen Amarok
Pris i Sverige: Ej klart.
Motorer: Dieselmotorer på 4 och 6 cylindrar som ger 204 eller 241 hk.
Dragvikt: 3 500 kg.
Maxlast: 1 100 kg.
Längd: 535 cm.
Axelavstånd: 327 cm.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter