Nu har nya Tesla Model Y släppts i Sverige. Priset blir en chock för många. Nya elbilen blir betydligt dyrare än gamla modellen.
Tesla har börjat försäljningen av sin förnyade elbil Model Y i Sverige. Men för många väntande köpare kommer priset att bli svårsmält. Den blir nästan 100 000 kronor dyrare än tidigare. Leveranserna startar redan i mars. Medan gamla Model Y kostar 634 170 kronor går nya Model Y loss på 729 170 kronor. Höjningen är betydligt större än i Kina där bilen släpptes först.
Tesla Model Y är världens mest sålda bilmodell och extremt viktig för Elon Musks företag. Den nya elbilen är en så kallad facelift – men innehåller fler förändringar än vad många tillverkare kommer med vid ett modellskifte. Tesla hoppas att den ska ge företaget tillväxt igen efter ett mindre tapp förra året. Till en början släpps den i en lanseringsversion kallad Launch Series. Köparna får hålla tillgodo med två färger: Svart och grå. Launch series har en del extra utrustning som speciella fälgar, snabbare acceleration och mockaklädsel på instrumentpanelen som delvis kan förklara det chockhöjda priset.
Många köpare andades ut när Tesla behöll en vanlig blinkersspak istället för att införa en knapp på ratten som på Model 3. Men Tesla har också genomfört en lång rad förbättringar av modellens tidigare svaga punkter. Det kan göra Model Y svår att matcha för konkurrenterna. Den kan vara världens bästa elbil, även om priset blev mycket högra än vad många hoppats på. Dessutom måste köpare av nya Model Y betala ränta på billånet, medan gamla modellen säljs med nollränta.
I Sverige är det till att börja med en fyrhjulsdriven lanseringsversion som gäller. Den fyrhjulsdrivna versionen får en räckvidd på 568 km jämfört med 533 km idag. (med 20 tums hjul, cirka 30 km längre med 19 tum). Long Range-versionen klarar 0-100 km/h på 4,3 sekunder, jämfört med 5,0 sekunder tidigare. Men Lauch Series kommer med en så kallad accelerationsboost. Vikten på bilen är 1992 kg, vilket är 13 kg mer än tidigare. Laddningshastigheten är upp till 250 kW. Toppfarten är sänkt från 217 km/h till 201 km/h.
Ljudnivån i de nya bilarna ska vara kraftigt sänkt tack vare nya speciella däck och akustikglas. Dessutom får Model Y en ny fjädring som ska ge högre komfort och tystare och mjukare gång. Den nya fronten och aktern ska enligt Tesla göra att luftmotståndet sänks från cd 0,23 till 0.22, vilket hjälper till att förlänga räckvidden.
Den nya designen liknar den självkörande Tesla Cybercab och innehåller helt nya ljusbalkar fram och bak. Bakljuset ska enligt Tesla vara “den första indirekt reflekterande baklyktan”. Exakt vad det innebär har Tesla inte berättat. Framlyktorna har blivit betydligt tunnare. Av filmer att döma tycks Tesla Model y få en eldriven öppning och stängning av frunken, bagageutrymmet framtill. Men Tesla har inte bekräftat detta.
Den stora skärmen i framsätet är på 15,4 tum och lätt omgjord jämfört med föregångaren. Växelväljaren har flyttat från ratten till skärmen. Även ratten är ny och har andra kontroller än tidigare. Även baksätespassagerarna får nu en skärm på 8 tum som bland annat kan använda till spel. Baksätet kan nu justeras med hjälp av el. Det kan skjutas fram och tillbaka för att få större bagageutrymme. Dessutom ska sittvinkeln kunna ställas.
Framsätena har nu fått inbyggda fläktar. Nya Tesla Model Y kommer att kunna öppna bagaget när du närmar dig bilen med mobiltelefonen i fickan. Bilen har äntligen fått ljuslister inne i kupén som gör att det inte är helt mörkt under färd. Även ljudsystemet är förbättrat jämfört med gamla Model Y.
Många Teslaägare har klagat på parkeringshjälpen som sker med hjälp av kameror. Det besvärligaste har varit sikten framåt utan vanliga parkeringssensorer. Nu får bilen en ny kamera nere i fronten, så det problemet är ur världen. I vissa länder har Tesla börjat rabattera ut Model Y, men i Sverige är priserna än så länge samma som tidigare och den billigaste bakhjulsdrivna modellen börjar på 554 170 kronor.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter