Nya regler gör det mycket enklare att bygga en A-traktor.
Nu räcker det med en växellåda – och det går att få igenom vanliga bilar utan total ombyggnad.
Bilar som Porsche Cayenne, Audi TT och Mercedes C-klass blir allt populärare – och får mopedbilar att se ut som simpla leksaker.
Vad sägs om en Cayenne Turbo S med 500 hk som A-traktor? Då går det fort upp till 30 km/h.
Från och med den 15 juli i år ändrar Transportstyrelsen de gamla reglerna för A-traktorer. Nu blir det enklare för hemmabyggare att skapa sin egen A-traktor från en vanlig personbil. En ny mopedbil kan kosta över 200 000 kr – medan det nu finns möjlighet att göra om en fin personbil från cirka 50 000 kr.
Tidigare fanns det en regel om att bilen fick gå högst tio kilometer i timmen på lägsta växeln när motorn gick på två tredjedelar av maxvarvet. Oftast har det krävts en extra växellåda för automatbilar. Många har i stället sökt och fått dispens för en hastighetsspärr. Transportstyrelsen har fått hantera 30-40 ansökningar om dagen.
Nu släpper Transportstyrelsen på det gamla kravet om nedväxling. Det blir alltså enklare att bygga sin egen A-traktor genom att helt enkelt programmera om motorstyrningen så att bilen inte kan gå fortare än 30 km/h. Det blir också enklare att använda nyare om mer miljövänligare bilar som helt enkelt programmeras ner för att inte gå fortare än 30 km/h. Och att varvtalen sjunker ger ytterligare fördelar.
Dispenserna har redan skapat en trend i att göra A-traktorer av ganska så fina och sportiga bilar. Det har börjat dyka upp allt fler Porsche Cayenne, Audi, BMW och Mercedes som A-traktorer. Till och med Ford Mustang har gjorts till A-traktor. En Porsche Cayenne Turbo S som har 500 hk har byggts om – och där går det undan upp till 30 km/h. Elektronikboxen skickas helt enkelt till Porsche i Tyskland för att spärras vid 30 km/h. Något Porsche är lite förbryllade över.
Och det behöver inte längre vara något flak på bilen som på de klassiska ombyggda duetterna och 740-bilarna. Om bilen är fyrhjulsdriven så försvinner reglerna om att den måste ha ett ballastflak. En dragkrok måste däremot finnas. Och sedan måste baksätes- och bagageutrymmet kapslas in så att det inte finns något utrymme. Sedan är det bara att gasa på. Men inte fortare än 30 km/h – men många vill se gränsen höjd till 45 km/h.
Maths Nilsson är grundare av Carup.