Ny version av Volkswagen ID.4 – med billigare fyrhjulsdrift

Nu kommer en av Sveriges populäraste elbilar i en ny version. 
Volkswagen ID.4 går nu att få i en billigare fyrhjulsdriven än GTX.
ID.4 Pro 4MOTION med 265 hk kostar under 600 000 kronor. 

Volkswagen ID.4 har blivit en av Sveriges mest köpta elbilar, trots väldigt långa leveranstider. Tidigare fanns bara flaggskeppet ID.4 GTX 4MOTION för den som ville ha en fyrhjulsdriven version. Nu kommer en mer överkomlig version för den som behöver drivning på alla fyra. Med endast bakhjulsdrift kan ID.4 vara sladdbenägen i halt väglag. Det rekommenderade svenska priset är från 584 900 kronor.

– Vi är glada att nu kunna erbjuda ID.4 Pro 4MOTION och därmed uppfylla kundernas önskemål om en extra version med fyrhjulsdrift. Den är positionerad mellan den effektiva och bekväma bakhjulsdrivna versionen och det sportiga flaggskeppet. Denna nya version av vår populära elsuv har förstås potential att bli en Sverige-favorit bland både privatpersoner och tjänstebilsförare, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

ID.4 Pro 4MOTION har dubbla elmotorer och 265 hästkrafter. Tack vare fyrhjulsdriften har den maximala släpvikten höjts med 200 kg till 1 200 kg. Accelerationen från 0 till 100 km/h kan klaras av 6,9 sekunder. 

Framaxeln har en asynkronmotor som även den har en pulsomvandlare. Denna motor levererar en effekt på 109 hk. ID.4 Pro 4MOTION det vanliga 77 kWh-batteriet och har en räckvidd på upp till 511 km (WLTP). Den maximala laddningskapaciteten är 135 kW. Vid ett snabbladdningsstopp kan högspänningsbatteriet laddas från 5 % till en laddningsnivå (SOC) på 80 % på 36 minuter och sedan erbjuda en räckvidd på ytterligare 337 km (enligt WLTP).


Aktuella rekommenderade cirkapriser från och med 1 juli, innan avdrag för klimatbonus:
ID.4 Pro Performance (bakhjulsdrift, 204 hk): från 554 900 kronor
ID.4 Pro 4MOTION (fyrhjulsdrift, 265 hk): 584 900 kronor
ID.4 GTX 4MOTION (fyrhjulsdrift, 299 hk): 623 900 kronor

Tekniska fakta ID.4 Pro 4MOTION

Elmotorer: På bakaxeln en synkron permanentmagnetmotor (PSM) med 204 hk (150 kW) och 310 Nm. På framaxeln en asynkronmotor (ASM) med 109 hk (80 kW) och 162 Nm.
Max. systemeffekt: 265 hk (195 kW)
Max. vridmoment: 460 Nm
Drivsystem: 4MOTION fyrhjulsdrift
Växellåda: 1-växlad
Energiförbrukning, WLTP: från 17,1 kWh/100 km
CO2-utsläpp: 0 g/km
Topphastighet: 180 km/h
Acceleration, 0-100 km/h: 6,9 s
Batterikapacitet (netto): 77 kWh
Laddningskapacitet: 135 kW
Laddning, AC 11 kW 0-100 %: 7 tim och 30 min
Laddning, DC 135 kW 5-80 %: 36 min
Räckvidd, WLTP: Upp till 511 km (med svensk standardutrustning)
Längd / Bredd / Höjd: 4 584 mm /1 852 mm / 1 612 mm
Axelavstånd: 2 769 mm
Vändcirkel: 11,6 m
Tjänstevikt: 2 241 kg
Totalvikt: 2 750 kg
Markfrigång, standardchassi: 163 mm
Bagageutrymme, volym: 543-1 575 liter
Maximalt tillåten släpvagnsvikt: 1 200 kg (12 % lutning, bromsat)
Maximal taklast: 75 kg