Här är innovationen som ska ge oss ännu snabbare elbilar. Forskare har lyckats få fram en växelriktare som kan ge 980 hästkrafter i kontinuerlig effekt. Dessutom blir den billigare.
Elbilar har orsakat en våldsam inflation i antalet hästkrafter. Dessutom uppnår vanliga familjebilar accelerationstider som tidigare var förbehållet extrema sportbilar. Uppsidan är säkrare omkörningar och större körglädje. En av baksidorna är högre försäkringspremier, och illamående passagerare.
De allra snabbaste bilarna som Tesla Model S Plaid och Porsche Taycan Turbo GT kan dock bara uppnå sin maxeffekt och snabbaste acceleration under korta stunder. Till exempel har nya Taycan Turbo GT bara sina 1108 hästkrafter tillgängliga i två sekunder. Tillräckligt för att nå 100 km/h på 2,3 sekunder. En av orsakerna är att växelriktarna blir för varma. Växelriktarna omvandlar likströmmen från batteriet till trefas växelström som driver elmotorerna.
Nu har tyska forskare och ingenjörer utvecklat en ny växelriktare som ska ge oss ännu snabbare elbilar. Fraunhofer Institute for Reliability and Microintegration, IZM, har tagit fram en växelriktare som klarar att ge en kontinuerlig effekt på 729 kW, motsvarande 980 hästkrafter, med en märkström på 900 ampere, utan att överhettas. Det betyder att elbilar kan köras på full effekt under långa stunder med en extrem toppfart och sanslös acceleration.
Hemligheten bakom den nya växelriktaren är att ingenjörerna bytte till transistorer gjorda av kiselkarbid istället för rent kisel. Tack vare bättre kylning kan chipsen av kiselkarbid arbeta vid lägre driftstemperatur, vilket också minskar effektförusten.
– Jämfört med befintliga kiselbaserade växelriktare uppnår vi en prestandaökning på mellan 20% och 30%, säger Eugen Erhardt som är ansvarig för projektet på Fraunhofer IZM.
För att bygga den nya mer effektiva halvledarna satte ingenjörerna transistorerna av kiselkarbid direkt på en keramiskt underlag, vilket gjorde med mindre. Dessutom har de använt kylelement i koppar som tagits fram med 3D-skrivare för att förbättra kyleffekten.
De tyska forskarna tror att den nya växelriktaren ska kunna gå i serieproduktion. Det byggs nu en prototyp som ska testas i samarbete med Porsche och Bosch. Förhoppningen är också att den nya växelriktaren ska bli billigare och kunna tillverkas mer resurseffektivt.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter