En ny undersökning visar att det nu är billigast att köra elbil oberoende av boendeort och boendeform i Sverige.
Störst skillnad var det i norra Sverige, drygt 10 kronor per mil billigare för elbilen. Det motsvarar en besparing på 10 000 kronor vid en körsträcka på 1100 mil under 2021.
Elbilarna blir allt vanligare på våra vägar. Under 2021 registrerades ca 57 500 nya elbilar i Sverige, vilket motsvarade drygt 19 procent av årets totala personbilsregistreringar. Nu rallar det nära 110 000 elbilar i Sverige.
Nya beräkningar från branschorganisationen Bil Sweden visar att det nu är billigare att köra elbil än bensin och diesel oavsett var du bor och om du bor i villa eller lägenhet. Beräkningen är gjorde med hänsyn till senaste tidens höga el- diesel- och bensinpriser. I undersökningen kostar hemmaladdningen 1,20 kronor per kWh, medan publik laddning ligger på 3,50 kronor. Vissa aktörer tar dock över åtta kronor.
– Våra beräkningar visar att elbilarna har en lägre drivmedelskostnad per mil, i förhållande till bensin- och dieselbilarna även efter att ha beaktat att både el-, bensin- och dieselpriserna har ökat senaste tiden.
– Störst skillnad var det mellan bensinbilen och en elbil med hemmaladdning i norra Sverige, drygt 10 kronor per mil billigare för elbilen, vilket motsvarar en besparing på 10 000 kronor vid en körsträcka på 1100 mil under 2021. Skillnaden minskar till 5 kronor per mil för ett elbilshushåll som enbart har tillgång till publik laddning, vilket ger en besparing på 6 000 kronor säger Mattias Bergman VD på BIL Sweden.
Skillnaden på laddningskostnaden är olika beroende på var du bor. Det är fyra kronor billigare per mil för villahushållet i norra Sverige som laddar hemma och tre kronor billigare per mil för villahushållet i södra Sverige jämfört med hushåll som enbart har tillgång till publik laddning.
– Ofta hörs i debatten att elbilen enbartär något för människor runt våra större städer. Men har du tillgång till hemmaladdning i norra Sverige så har du lägst körkostnad. Men även om du enbart har tillgång till publik laddning så är det fortfarande billigare att köra elbil i jämförelse med en bensin eller dieselbil, säger Mattias Bergman.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter