Ny Tesla överhettas på bana: ”Bilen vill inte stanna”

Nya Tesla Model 3 Performance testades på Nürburgring med ett rykande resultat. Super-Teslan klarade bara ett fjärdedels varv innan bromsarna blev överhettade. Dessutom blir batteriet överhettat och stryper bilens kraft.
– Jag trycker ner bromsen fullt men bilen vill inte stanna, säger Youtubern Misha Charoudin. 

Tesla Model 3 Performance är den senaste och uppgraderade prestandaversionen av Model 3. På Carup testade vi bilen på vanliga vägar och hyllade faceliftet för flera smarta uppgraderingar. Vi hade dock ingen möjlighet till bantest. Modellens elmotor ger 510 hästkrafter och har en acceleration från 0-100 km/h på 3,1 sekunder. Men när Youtubern Misha Charoudin skulle testa nya Performance vid den ikoniska Nürburgring gick det inte riktigt som planerat. 

Direkt när han kör ut på banan blir Misha imponerad av bilens sportstolar, väghållning och styrning. Men han hinner knappt köra en fjärdedel av varvet innan Teslas bromsar överhettas och det börjar komma rök från dem och en stor del av bromsverkan försvinner.
– Jag trycker ner bromsen fullt och bilen vill inte stanna. Jäklar bromsarna ryker helt, säger Misha. 

Även Teslans batteri tar stryk under varvet. Till en början ligger den på 26,3 grader Celsius, men ungefär samtidigt som bromsarna överhettas uppnår batteriet 50 grader Celsius. På grund av den höga temperaturen påverkas även bilens urladdningseffekt, något som märks på banan.
– Det känns verkligen att kraften minskat, säger Misha. 

Teslans maximala effekt ligger på 375 kW och när batteriet nått en temperatur på 55 grader Celsius har effekten minskat med hela 150 kW. Batteriet når sedan 58,5 grader Celsius, vilket är inom den röda zonen. Bilen börjar låta och meddelar varningar medan effekten ligger då på 175 kW. 200 kW mindre än vad Teslan startade med.
– Jag kan knappt passera en Ford Fiesta, säger Misha. 

Här är batteriet 50,5 grader Celsius varmt.

Vid slutet av varvet slutar Misha att pressa bilen och batteriet börjar genast att svalna. Det är ett tecken på att du som vanlig förare förmodligen aldrig skulle uppleva denna överhettning, varken på batteriet eller bromsarna. Men på Nürburgring lyckades inte Teslas nya superbil klara ett varv utan att överhettade bromsarna och batteriet.
LÄS MER: