Ny fartradar vid vägarbete: ”Känner sig iakttagna”

Ny radarmätning mot bilister räddar utsatta vägarbetare. Den synliga hastighetsmätningen fick bilister att sänka farten med 13 km/h. 
– Radarskylten verkar skapa en känsla av att de är iakttagna vilket får dem att lätta på gasen och bromsa in, säger Tim Ljung på Svevia. 

När Svevia satte upp synlig radarmätning på sina vägmarkeringsfordon sänkte den förarna som kör förbi hastigheten med i snitt 13 kilometer i timmen, vilket motsvarar minskad risk för en dödsolycka med cirka 70 procent. Nu ska lösningen komma på fler projekt inom Svevia.

– Det är en signifikant skillnad. Radarskylten verkar skapa en känsla av att de är iakttagna vilket får dem att lätta på gasen och bromsa in. Ofta blir effekten att de passerar under den rekommenderade hastigheten, säger han. Det förbättrar säkerheten för både trafikanter och vägarbetare. Vi har sett en tydlig trend med minskad tillbudsrapportering när vi använder radarskylt, säger Tim Ljung som varit Svevias projektledare.

Var tolfte dag blir en TMA-bil påkörd av en bilist i Sverige. Ny fartradar får bilister att bromsa vid TMA-bilar.

Svevia har gjort mätningar av bilisternas fart förbi vägmarkeringsfordon både med synlig och dold hastighetsmätning. När radarskylten med hastigheten är synlig syns en enorm skillnad. Trafikanter bromsar och saktar ner. Testerna har utförts i samband med målning av väglinjer.

Under ett år blir någon Svevias TMA-bilar påkörd var 12,6 dag. Försäkringsbolagen uppger att mellan 30 och 40 TMA-skydd skrotas årligen.
– Det här är ett stort arbetsmiljöproblem i branschen. Förutom den uppenbara risken att bli påkörd så skapar det också en mental stress för våra maskinförare och vägarbetare, säger Tim Ljung.

Tidigare har det varit svårt att skydda vägarbetare vid jobb där de flyttar sig hela tiden. 
– Om en vägtrumma ska bytas ut är vi hela tiden på samma ställe och kan leda om trafiken eller skydda arbetsplatsen med trafikanordningar. När vi utför vägarbeten som hela tiden sakta rör sig framåt som till exempel väglinjemålning, uppsättning av vägräcken, fräsning av asfalt, då används så kallade TMA-bilar med en stor krockkudde nedfälld baktill. De ger ett visst skydd men de maskinförare som arbetar längs vägen och de som sitter och kör TMA-fordonen är ändå utsatta för en stressig och riskfylld arbetsmiljö, säger Tim Ljung.

Han är mycket positiv till resultatet och säger att Svevia kommer att fortsätta arbeta med radarskyltar. 
– Den största skillnaden syns på de stora trafiklederna, med högre hastigheter. Ett annat mycket viktigt resultat är maskinförarnas egen upplevelse. När de upplever att trafiken sänker hastigheten, minskar stressen vilket skapar en bättre och tryggare arbetsmiljö.

Resultat av radarmätning med synlig skylt

  • Hastigheten förbi vägarbeten sänktes med i snitt 13 kilometer i timmen
  • Minskad tillbudsrapportering
  • Mindre upplevd stress för maskinförare och vägarbetare
  • Risken för dödolyckor sjönk med 70 %
  • Risken för svårt skadad sjönk med 60 %
  • Risken för lindrigt skadad sjönk med 31 %
  • Risken för skada på egendom sjönk med 23 %

Syfte med hastighetsmätning och test av radarskyltar

  • Dokumentera samt undersöka hastigheter och risker förbi dagens intermittenta vägarbetsplatser genom loggade
  • radarmätningar för att kunna bedöma vad hastighetsreducerande åtgärder kan ge för
  • effekter. Den studerade åtgärden innebär att en skylt visar den annalkande förarens
  • hastighet strax innan den passerar TMA-fordonet.