En helt ny elbil är oftast billigare att äga och köra än en begagnad bensin- eller dieselbil, visar nya uträkningar som Carup gjort. Bensin och diesel lönar sig bara för de som kör få mil i en lite äldre bil. Du kan spara nästan 30 000 kronor om året på en ny elbil. Höga andrahandsvärden gör att det kan bli ännu mer.
Det blir allt dyrare att vara bilägare i Sverige – åtminstone för de som kör en bil som drivs av bensin och diesel. Det senaste årets prisrusning på drivmedel och malusskatterna som höjs i snabb takt har gjort att kalkylen ändrats snabbt för bilägandet.
Att äga en nyare bensin- eller dieselbil är dyrare än någonsin. På bara ett år har drivmedlet blivit nästan 1000 kronor dyrare i månaden för den som kör 1500 mil i månaden på diesel. Bensinkostnaden har ökat nästan lika mycket. De första tre åren kan skatten på en bensin- eller dieselbil ligga på över 1000 kronor i månaden.
De ökande elpriserna har gjort att det även blivit dyrare att köra elbil. Men kostnadsökningen är fortfarande ganska marginell. För den som bor i norra Sverige är ökningen inte mer än 60-70 öre per mil, i Stockholmsområdet handlar det om cirka 1,50 kronor per mil extra jämfört med förra året. För den som bor i södra Sverige är ökningen av elkostnaden uppemot två kronor milen.
De extrema bränslepriserna och skatterna har gjort att det oftast är billigare att köra en helt ny elbil istället för att köra en begagnad bensin- eller dieselbil. Carup har gått igenom kostnaderna och jämfört några vanliga bilmodeller. Resultatet förvånar kanske många. Den som kör 1500 mil per år och väljer en eldriven Volvo XC40 Recharge istället för en nästan ny dieseldriven XC40 kan spara 2408 kronor per månad, nästan 30 000 kronor på ett helt år. Klimatbonusen på 70 000 kronor för elbilen spelar stor roll för att få ner värdeminskningen.
Kör du ännu längre är besparingen större. Den som väljer bort en fossildriven Volvo V60 till förmån för en Polestar 2 Single Motor och kör 2000 mil per år sparar drygt 24000 kronor per år. Förutom att drivmedlet är betydligt billigare sparar elbilsägare även in pengar på billigare service och över 800 kronor i månaden på malusskatt. En förutsättning är att du kan ladda bilen hemma, om du laddar merparten på snabbladdningsstationer kommer kalkylen att försämras kraftigt.
Även en såpass dyr bil som Tesla Model Y kan bli billigare att äga en begagnad dieseldriven SUV, men bara om du kör många mil per år. Den som köper en tre år gammal Volvo XC60 får en månadskostnad på 9825 kronor, då den dyra malusskatten sänks när bilen fyller tre år. Teslaföraren kommer undan med 8737 kronor, tack vare att föraren slipper tanka och att servicen på bilen är frivillig.
I praktiken kan det visa sig att elbilen blir ännu mer förmånlig än bensin- och dieseldrivna bilar. Senaste året har värdet på elbilar ökat istället för att minska, och de 45 procents värdeminskning på tre år vi har räknat med har i praktiken visat sig vara betydligt mindre. Många som ägt en elbil har istället fått se den öka i pris, vilket gjort den ännu mer förmånlig än bensin- och dieselbilen, som förvisso också haft lägre värdeminskning än normalt.
Det vi inte har vägt in i kalkylen här är ränta på eventuellt billån, då lånebehovet och räntevillkoren skiljer sig mellan olika bilägare och bilhandlare.
Men långt ifrån alla har möjlighet att byta till elbil. Ungefär hälften av Sveriges hushåll bor i lägenheter där laddningsmöjligheterna är mycket begränsade. De stora besparingarna kommer främst villaägare till del, och den som har kapital att satsa eller möjlighet att få lån till en dyr elbil.
Så stor är skillnaden mellan elbil, bensinbil och dieselbil
Ny Volvo XC40 Recharge elbil mot 1 år gammal Volvo XC40 B4 Diesel, körsträcka 1500 mil per år:
Volvo XC40 Recharge Single Motor 2022
Värdeminskning: 5987 kronor per månad
El, hemmaladdning: 500 kronor per månad
Försäkring: 400 kronor per månad
Däck, service: 400 kronor per månad
Skatt: 30 kronor per månad
Summa: 7317 kronor per månad
Volvo XC40 B4 Diesel 2021
Värdeminskning: 5425 kronor per månad
Bränsle: 2200 kronor per månad
Försäkring: 400 kronor per månad
Skatt: 1000 kronor per månad
Däck service: 700 kronor per månad
Summa: 9725 kronor per månad
Skillnad: Elbilen 2408 kronor billigare per månad, 28896 kronor per år.
Ny Polestar 2 Single Motor jämfört med 1,5 år gammal Volvo V60 B4 Diesel, körsträcka 2000 mil per år
Polestar 2 Single Motor
Värdeminskning: 5612 kronor per månad
Bränsle: 650 kronor per månad
Skatt: 30 kronor per månad
Däck service 400 kronor per månad
Summa: 6742 kronor per månad
Volvo V60 B4 – 2021
Värdeminskning: 4612 kronor per månad
Bränsle: 3000 kronor per månad
Skatt: 845 kronor per månad
Däck service: 700 kronor per månad
Summa: 9157 kronor per månad
Skillnad: Elbilen 2415 kronor per billigare månad, 28980 kronor per år.
Ny Tesla Model Y jämfört med fyra år gammal Volvo XC60 , 2500 mil per år
Tesla Model Y LR 2022
Värdeminskning: 8737 kronor per månad
El: 850 kronor per månad
Skatt: 30 kronor per månad
Däck service: 300 kronor per månad
Summa: 9917 kronor per månad
Volvo XC60 D4 AWD 2019
Värdeminskning: 4875 kronor per månad
Bränsle: 4200 kronor per månad
Skatt: 270 kronor per månad
Service & däck: 1000 kronor per månad
Summa: 10345 kronor per månad
Skillnad: Elbilen 428 kronor per billigare månad, 5136 kronor per år.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter