Ny Dacia på två bränslen: 150 mils räckvidd

Dacia Duster och Dacia Bigster får en helt ny drivlina – Hybrid-G 150 4×4. Den kan köras på två bränslen. Och ge en räckvidd på hela 1 500 kilometer.

Dacias nya drivlina kombinerar bensin, gasol och mildhybridteknik med fyrhjulsdrift. Något som inte ens erbjuds av moderbolaget Renault. Frammotorn på 1,2 liter levererar 140 hästkrafter, medan en bakmonterad elmotor ger ytterligare 31 hästkrafter. Tillsammans ger de 154 hästkrafter och upp till 317 Nm i vridmoment.
– Kombinationen av hybridteknik, gasol (LPG) och fyrhjulsdrift är en världspremiär, skriver Dacia.

Bensinmotorn använder en sexväxlad automatlåda med växelpaddlar, medan elmotorn har en speciallåda med två lägen och kan koppla in bakhjulen vid behov. Det ska ge bättre dragkraft och stabilitet, både på väg och i terräng. Bakmotorn kan hjälpa till med drivningen när bilen kör upp till 140 km/h. När den inte används kopplas den bort automatiskt, vilket gör bilen mer effektiv när den bara kör på framhjulen.

Flera körprogram finns för olika underlag: Auto, Eco, Snow, Mud/Sand, Lock och Hill Descent Control. I stadstrafik kan Duster enligt Dacia köra upp till 60 procent av tiden helt elektriskt tack vare ett 48-volts litiumjonbatteri. Med två tankar, 50 liter bensin och 50 liter gasol, blir den totala räckvidden upp till hela 150 mil.

Med den här kombinationen av hybridteknik, gasol och elektrisk fyrhjulsdrift tar Dacia ett rejält steg upp i teknikligan. Förutom längre räckvidd innebär även den nya drivlinan lägre driftskostnader upp till 30 procent jämfört med tidigare Mild-Hybrid 130 4×4. Vilket också innebär minskade utsläpp. Förbrukningen ligger på 5,6 liter bensin eller 7,2 liter gasol per 100 kilometer.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt