Nu släpps flera laddhybrider med etanol/E85 i Sverige.
Nästa steg är att konvertera vanliga bensinbilar till E85 som då slipper malusskatten.
– Allt som behövs är en konverteringsbox, alla nya bilar klarar E85 i dag, säger Per Carstedt som ligger bakom initiativet till CarUp.
Carstedts Bil lanserar nu flera laddhybrider som kan köras på etanol/E85. När E85 används istället för bensin minskas CO2-utsläppen ytterligare när bilarna inte kan köras på batteriet. Enigt Carstedt med 50-75 % beroende på etanolens ursprung.
De senaste två åren har över 200 000 bensindrivna bilar konverterats till etanolbilar i Frankrike med flexifuelteknik och kan köras både på bensin och etano.
Carstedts har nu tillsammans med franska företag utvecklat en lösning som klarar svenska vintrar. I väntan på att svensk lagstiftning uppdateras har Carstedts fått dispens av Transportstyrelsen för att omregistrera konverterade bensinbilar till etanolbilar, givet att de är konverterade på korrekt sätt enligt franskt-svenskt regelverk.
Till en början släpps Ford Kuga Laddhybrid, Mitsubishi Outlander Laddhybrid, Ford Transit Custom Laddhybrid, Ford Tourneo Custom Laddhybrid och Ford Explorer Laddhybrid med etanoldrift. Konverteringen kostar omkring 10 000 kr.
– Vi har gjort även byggt om en Volvo V90 T8. Och sedan vill LRF konvertera tre Volvo XC60 till etanoldrift, säger Per Carstedt som är ansvarig.
Nästa steg är att inom kort erbjuda konvertering av nya och begagnade bensinbilar. Genom att konvertera bilarna slipper ägaren malusskatten som kan vara upp till 25 000 kr per år, så investeringen är lönsam redan första året.
– Det går att göra på alla modeller som är godkända i Frankrike. Vi installerar en konverteringsbox som går förbi bilens styrenhet. Alla nya bilar som säljs i Europa i dag klarar E85 rent hårdvarumässigt, säger Per Carstedt.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter