Northvolt erkänner nu stora problem med att få fart på produktionen i batterifabriken i Skellefteå. Slutet på förra året beskrivs som en mardröm. Fabriken har fått kassera stora mängder battericeller.
– Sannolikt det värsta kvartalet i min karriär. Det var tufft för personalen och för oss som företag, säger fabrikschefen Mark Duchesne i en stor intervju med DI.
Northvolt har fått tung kritik för att de inte fått fart på produktionen i sin fabrik i Skellefteå. De tre första kvartalen förra året gjorde bolaget en förlust på 11 miljarder kronor och producerade bara 13 MWh batterier. Det räcker inte till mer än 162 elbilar och innebär att varje batteri gav en förlust på 31 miljoner kronor.
Nu erkänner fabrikschefen Mark Duchsne i en stor intervju med DI:s Jens Kärrman att det varit betydligt svårare att få fart på produktionen än företaget kunde drömma om.
– Vi hade ett väldigt, väldigt tufft fjärde kvartal. Sannolikt det värsta kvartalet i min karriär. Det var tufft för personalen och för oss som företag. Det var många mörka dagar, säger Mark Duchesne.
Fabriken i Skellefteå går fortfarande på långt ifrån full kapacitet, vilket den skulle ha gjort redan förra året enligt ursprungsplanen. Den nya budet är att den ska nå full kapacitet nästa år. Enligt fabrikschefen sitter de flesta batterier hittills i testbilar och är i validationsfasen.
– Förra året producerade vi hundratals och tusentals celler i veckan. Nu producerar vi dussintals tusen celler varje vecka. Men vi vill producera hundratusentals celler varje vecka. Vi är längre bak än där vi vill vara, men vi är troligen där vi behöver vara, säger Duchsne till DI.
Problemen som gör att det är svårt att komma upp i produktion är bland annat att batteriindustri är nytt, personalen orutinerad och att tillverkningsprocessen är svår. Northvolt har, enligt DI, fått kassera stora mängder battericeller från fabriken. De är själva den största kunden hos sitt återvinningsbolag Revolt.
– Vi har haft mycket material som försvunnit på vägen. För mycket, alldeles för mycket. Vi återvinner vårt eget material. Jag är deras bästa kund”, säger Mark Duchesne.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter