Northvolt har svårigheter att betala sina leverantörer i tid, visar Carups granskning. Batteri-startupens svenska bolag har på 2,5 år dragit på sig 228 ärenden hos Kronofogden. Totalt är det skulder på 49,5 miljoner kronor som hamnat hos Kronofogden. Den största fakturan är på 7,9 miljoner kronor och det finns utslag där Northvolt jagas av Kronofogden.
– Vi förstår att vi är i ett läge där allt kring vårt företag granskas, men Northvolt reste som du vet senast vid årsskiftet cirka 50 miljarder kronor, och har flertalet miljarder i likvida medel, så det vore inte korrekt att koppla ihop ett antal försenade fakturor till vårt bolags likviditet, säger Northvolts kommunikationsdirektör Matti Kataja till Carup.
Northvolt har varit flitigt i hetluften den senaste veckan. Bolaget har lagt ner sin satsning på en ny fabrik med 1000 anställda i Borlänge, vilket mötts av kritik från politiker. Någon dag senare kom nyheten att BMW rivit upp en order på 22 miljarder kronor för att Northvolt inte kunnat leverera till batterier till elbilarna iX och i4. Dessutom utreder polisen tre mystiska dödsfall där anställda oförklarligt hittats döda i år efter arbetspass på fabriken i Skellefteå.
En granskning som Carup har gjort visar att batteribolaget har svårigheter att betala sina leverantörer i tid. Carup har kartlagt alla ärenden hos Kronofogden för sex av Northvolt-koncernens största bolag i Sverige: Northvolt AB, Northvolt Ett AB, Northvolt Labs AB, Northvolt Systems Northvolt Revolt AB och Northvolt Fem AB som hade hand om den nu nedlagda fabriken i Borlänge.
Granskningen visar att många leverantörer har så svårt att få betalt från Northvolt att de måste vända sig till Kronofogden. Det finns flera aktiva betalningsförelägganden och utslag där Northvolt jagas av Kronofogden. Sedan 1 januari 2022 har Northolt dragit på sig 228 ärenden hos myndigheten som omfattar totalt 49,5 miljoner kronor. 35 av dem har gått till verkställighet då Northvolt inte betalat då Kronofogden delgivit dem. Det handlar dels om fordonsskatter och trängselavgifter, men också många fakturor på stora belopp från större svenska företag.
Till exempel vände sig B.Bodins Bygg & Byggledning till Kronofogden i maj i år för att få betalt för en faktura på 2,3 miljoner kronor från Northvolt AB. Även BTH Bygg har fått gå via Kronofogden med en faktura på 1,4 miljoner kronor i höstas. Kommunägda Borlänge Energi tvingades kräva Northvolt på 792 000 kronor via Kronofogden. Totalt har Northvolt AB haft 67 betalningsföreläggande på 8,9 miljoner sedan 1 januari 2022.
Northvolt Ett AB som hanterar fabriken i Skellefteå är ännu mer frekvent förekommande i Kronofogdens rullor. På 2,5 år har bolaget dragit på sig 105 ansökningar om betalningsförelägganden. Bolaget betalar inte sina bilskatter i tid, men även större företag har svårt att få betalt. I februari i år tvingades Lernia Bemanning att gå till Kronofogden med en faktura på 2,6 miljoner kronor. Tidigare har transportföretaget Bilfrakt Bothnia behövt gå via Kronofogden med en faktura på 3,5 miljoner kronor.
Även Northvolts andra bolag Northvolt Labs, Northvolts Systems, Northvolt Revolt och Northvolt Fem har svårt att betala fakturor i tid och har flertalet ärenden hos Kronofogden. Bland annat har Atlas Copco skickat Northvolt Labs till Kronofogden för en faktura på 558 000 kronor. Den enskilt största borgenären som behövt vända sig till Kronofogden är projektledningsföretaget Caverion AB som levererat till Northvolt Revolt, de har i år skickat två fakturor på 4,4 miljoner respektive 7,9 miljoner kronor till Kronofogden.
Enligt Northvolt beror mängden ärenden hos Kronfogden inte på att bolaget har ont om pengar. Så sent som vid nyår fick Northvolt in 50 miljarder kronor i lån. Istället ska det vara kunderna som slarvar med att skriva ordernummer på fakturorna som är orsaken.
– Vi förstår att vi är i ett läge där allt kring vårt företag granskas, men Northvolt reste som du vet senast vid årsskiftet cirka 50 miljarder kronor, och har flertalet miljarder i likvida medel, så det vore inte korrekt att koppla ihop ett antal försenade fakturor till vårt bolags likviditet, säger Northvolts kommunikationsdirektör Matti Kataja till Carup.
Enligt Northvolt är mängden ärenden hos Kronofogden litet, jämfört med hur många fakturor de hanterar.
– Anledningen till att visa fakturor försenas eller går till Kronofogden är att vårt fakturasystem hanterar cirka 40 000 fakturor per år, och för att betalas måste varje faktura kopplas till en så kallad inköpsorder med ett inköpsordernummer, uppger Matti Kataja i sitt skriftliga svar till Carup.
Att få betalt i tid ställer en del krav på leverantören.
– Om inköpsordernummer saknas på fakturan så betalas inte fakturan, och en process startas för att analysera vilken inköpsorder fakturan är kopplad till. Detta för att undvika betalning av bluffakturor. Ibland behöver även företaget kontaktas för att spåra inköpsordern. Det gör att betalningen i vissa fall kan dröja så pass länge att fakturan går vidare till kronofogden – som din egen analys visar i cirka 300 fall av uppskattningsvis 120 000, alltså 2,5 promille av fakturorna.
Enligt Northvolt har alla större företag ungefär liknande mängd ärenden hos Kronofogden. Detta stämmer dock inte helt, det finns en rad större svenska börsbolag som har mer eller mindre inga fall hos Kronofogden.
– Självklart skulle detta i ett perfekt fakturasystem ske i 0 promille av fallen, men om du gör motsvarande jämförelse med andra större bolag som hanterar tiotusentals fakturor per år bör du hitta motsvarande utmaningar, säger Matti Kataja.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter