Nordkorea köpte 1000 Volvo 144 på 70-talet och många andra produkter från Sverige – men smet från notan. Trots att Sverige påminner landet om skulden två gånger om året kommer inga pengar.
– När fordran ursprungligen uppstod var den på 600 miljoner kronor. Med ränta på ränta uppgår den nu till 3,2 miljarder kronor inklusive självrisker, säger Beatrice Arnesson, kommunikationschef på Exportkreditnämnden.
Många har fascinerats över att det fortfarande rullar Volvo 144-bilar från 1970-talet på vägarna i Nordkoreas huvudstad Pyongyang. Bakom bilarna finns en bisarr historia och en skuld till Sverige som Nordkorea än idag inte har betalat.
Under en svensk-koreansk mässa i Pyongyang i början av 1970-talet blev dåvarande diktatorn Kim Il-Sung förtjust i Volvo 144 och tyckte modellen verkade hållbar. Han beställde 1000 exemplar av Volvo tillsammans med andra svenska produkter. Klokt nog ville Volvo att affären skulle garanteras av svenska Exportkreditnämnden. Bilarna levererades 1974, och Exportkreditnämnden skickade räkningen till Nordkorea.
Men landet struntade helt fräckt i att betala för bilarna och de andra produkterna. Endast några mindre betalningar har kommit in. Carup har kollat upp hur stor skulden är idag – och vad Sverige för för att få pengarna från Nordkorea.
– I slutet av 1970-talet och början av 1980-talet exporterade svenska företag, däribland Volvo, varor till Nordkorea. Företagen erbjöd kredit och försäkrade betalningsrisken hos Exportkreditnämnaden. Nordkorea betalade inte sina skulder. EKN betalade ut ersättning till de försäkrade exportföretagen och övertog därmed fordran på Nordkorea. Eftersom EKN är en statlig myndighet är det staten Sverige som har en fordran på Nordkorea. Nordkorea har alltid bekräftat fordran, men betalat ytterst marginellt. Senaste betalning gjordes 1989, berättar Beatrice Arnesson, kommunikationschef på EKN.
Sverige har inga planer på att skriva av skulden, två gånger per år påminns Nordkorea.
– EKN påminner kontinuerligt landet om skulden. Det pågår inga aktiviteter i syfte att skriva av skulden. När fordran ursprungligen uppstod var den på 600 miljoner kronor. Många år har gått och den ursprungliga fordran har ökat med ränta på ränta och uppgår nu till 2,8 miljarder kronor, inklusive försäkringstagarnas självrisker är den 3,2 miljarder kronor
Än idag rullar många av Volvobilarna i Nordkorea, trots att de börjar bli 50 år gamla. De är ett vanligt inslag i gatubilden i Pyongyang, och kvaliteten på Volvo 144 är så robust att de verkar odödliga. Men även nye diktatorn Kim Jong-Un struntar i att betala för Volvobilarna.
– Still going strong. Fortfarande stark. En av Volvobilarna från år 1974 fortfarande obetald av Nordkorea. Går som taxi i Chongjin med nästan en halv miljon km på mätaren, skrev svenska ambassaden på Twitter för några år sedan.
En anställd vid Volvo Cars besökte Nordkorea som turist för cirka 10 år sedan och kunde med egna ögon bevittna att de obetalda Volvo 144:orna fortsätta att göra tjänst i landet.
– Jag var där som turist för cirka 10 år sedan och intervjuade en av taxichaufförerna. Vid den tiden arbetade jag på Personvagnar och var mycket i Kina. En helg åkte jag över till Nordkorea av nyfikenhet som turist. Jag hade hört talas om Volvobilarna ooch bad min guide att leta upp en sådan, säger Paul Gustavsson till Carup.
Ganska snabbt kunde en Volvo 144 spåras upp och en Volvo-chaufför berättade hur de 40 år gamla bilarna fungerade.
– Jag frågade chauffören om kvaliteten var bra på bilarna. ”Absolut inte bra” svarade han via tolken. Hur löser du reservdelarna då? frågade jag, Jag visste att Personvagnar inte gjorde affärer med Nordkorea. ”Vi måste göra alla reservdelar själva” svarade han! Kul historia men inte för svenska skattebetalare, säger Paul Gustafsson.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter