Niklas Olsson har snart kört 100 000 mil i sin Skoda Octavia. Bilen har kvar samma koppling, turbo och växellåda som när den var ny. Nu avslöjar han sina bästa knep.
– Jag är osäker på om vägmätaren stannar på 999999, eller om den går över och börjar på 000000 igen, säger Niklas till Motor.
Få Skodor i världen har gått lika långt som Niklas Olssons i Norge. Hans dieseldrivna Octavia har snart körts 100 000 mil. Dessutom har bilen aldrig behövt byta ut sin växellåda, turbo och koppling.
– Jag är väldigt nöjd med den här bilen, så det kan mycket väl bli en ny Skoda så småningom, säger Niklas Olsson till Motor.
Olsson köpte Octavian 2004 nästan som ny. Enligt Niklas hade den då gått någonstans mellan 17 och 24 mil. Han hade först tänkt att köpa en Mercedes, men priset gjorde att valet till slut landade på Skodan.
– Jag skulle ha en ny bil, men med en gräns på 300 000 norska kronor var den inte lämplig för en Mercedes. Jag hade en Volvo innan som jag var väldigt nöjd med. Nu blev det trots allt Skoda, säger han till Motor.
Vid köpet underredsbehandlade han bilen och installerade en värmare som används på sommaren. Han bestämde sig även tidigt för att byta olja var tusende mil.
– De här sakerna är nog avgörande tror jag, förutom att jag kör snyggt, säger han till Motor.
Sedan köpet av Skodan för 20 år sedan har Niklas i snitt kört 5000 mil om året. Ett tag körde han längre sträckor till jobbet, men i dag har han gångavstånd till sitt nya arbete. Niklas är dock gift med en portugisisk kvinna, vilket gör att han ofta kör ner till Portugal.
– Jag kommer att runda miljonstrecket någon gång nästa år, tror han, enligt Motor.
Skodan har dock inte varit helt problemfri. Gaspedalen, luftmassemätaren och EGR-ventilen har bytts ut. Bilen havererade också för första gången i somras och då behövde drivaxeln bytas ut.
– Nu funkar det bra!, säger han till Motor.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.