Moderaterna vill stoppa de stora skattehöjningarna för nya bensin- och dieselbilar.
En vanlig Volvo V60 kan få en skattechock på 3000 kr per år
– Det är ju ett historiskt svek mot landsbygden att centerpartiet har gått med på detta, där man gör förmånsbilar väsentligt dyrare och där man höjer fordonsbeskattningen och bonus-malus kraftigt, säger Niklas Wykman, skattepolitisk talesperson för Moderaterna, till Aftonbladet.
Regeringens budgetproposition innebär att bonus-malusskatten höjs för bensin- och dieselbilar. För en mindre personbil kan det innebära en skattehöjning på 1500 kr per år. En fyrhjulsdriven Volvo V60 Cross Country med bensinmotor kan bli uppemot 3000 kr dyrare beroende på version. Allra störst blir skattehöjningen på hantverkarbilar. En Volkswagen Amarok kan kosta 24 000 kr i årsskatt från och med 1 april nästa år.
Nu går Moderaterna ut med sin alternativa budgetproposition och föreslår att den stora skattehöjningen på bilar ska stoppas.
– Det handlar om flera tusen kronor för många, många familjer. Och man fortsätter höja bensin- och dieselskatten. Att stoppa detta är den ena delen som gäller bilen i moderaternas kommande budgetmotion, säger Niklas Wykman till Aftonbladet.
Dessutom vill Moderaterna sänka skatten på bensin med en krona.
– Man inte kan återstarta svensk ekonomi genom att stanna Sverige med chockskattehöjningar på alla familjer som är beroende av bilen, säger Wykman till Aftonbladet.
Niklas Wykman uppger för Aftonbladet att de stoppade bilskatterna och sänkta bränsleskatterna kostar 7 miljarder kronor per år.
Miljöpartiet och Per Bolund har motiverat skattehöjningarna med att det är en satsning på klimatet och en förstärkning av bonusen till elbilar.
– Transportsektorn står för en tredjedel av de svenska utsläppen. För två år sedan införde vi bonus-malus som har gett stor effekt. Vi ligger i topp i EU när det gäller laddbara bilar, var fjärde bil. Men det räcker inte så därför föreslår vi skärpningar, sade finansmarknadsminister Per Bolund när nya bonus-malus presenterades för två veckor sedan.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter