Missnöje på Volvo med nya chefens direktiv. Håkan Samuelsson gjorde sig impopulär direkt.
– Att vi inte längre får jobba hemma är något som det snackas om mycket i korridorerna, säger en Volvoanställd till Carup.se.
Volvo sparkade sin vd Jim Rowan och dammade av en gammal klenod. Håkan Samuelsson, 74, hoppar in som chef i två år. Ett av hans första beslut har inte blivit populärt bland de anställda på kontoren utanför fabriken.
– Vi tror att arbete på kontoret främjar bättre samarbete och förbättrar vår företagskultur, säger Magnus Holst, presschef på Volvo Car Sverige.
Beskedet togs emot med irritation, berättar våra källor. Många hade vant sig vid att arbeta hemifrån och trivdes med det.
– Jag tror att de flesta tyckte att det var en väldigt bra lösning och att man blir mer effektiv och sparar tid, säger en Volvoanställd.

Volvo försvarar sitt beslut. Även om deras personal knorrar så måste man återvända till sina kontor.
– Kontoret har alltid varit Volvo Cars primära arbetsplats, med undantag under pandemin. Vi tror att arbete på kontoret främjar bättre samarbete och förbättrar vår företagskultur, säger presschefen Magnus Holst.
Många har vant sig vid att arbeta hemifrån. Det har blivit populärt och man har vant sig vid det nya arbetssättet.
– Detta är något som inte är populärt, man talar med om slopat hemmaarbete än en eventuell flytt till USA, det här drabbar mer direkt, säger en Volvoanställd.
Volvos chefer är inte fullständigt lomhörda. Man vet att de anställda knorrar över sin förlorade frihet.
– Även om vårt primära fokus ligger på kontorsbaserat arbete under hela arbetsveckan, kan det naturligtvis finnas särskilda situationer där distansarbete är nödvändigt. Dessa situationer kommer att diskuteras och överenskommelse direkt mellan berörd medarbetare och chef, säger Magnus Holst.
I fabriken oroar sig arbetarna över sina jobb. USA:s handelstullar har fått företagsledningen att fundera på att flytta tillverkningen över Atlanten.
– I vår amerikanska fabrik, som har en kapacitet på 150 000 bilar per år, tillverkar vi just nu Volvo EX90. För att utnyttja den anläggningen maximalt och kunna erbjuda konkurrenskraftiga produkter på den likaledes viktiga USA-marknaden utreder Volvo Cars också möjligheten att lägga till produktion av ytterligare en bilmodell, säger Magnus Holst, presschef på Volvo i Sverige.

Företagsledningens tal om att flytta produktion skulle få ödesdigra konsekvenser för mängder med arbetare. Hos karosserifabriken hos Volvo i Olofström är oron stor, i Göteborg tas beskedet emot med större fattning.
– Vi visste att tarifferna skulle få konsekvenser, men inte i vilken utsträckning. I dagsläget är det väldigt svårt att säga något Men vi håller uppsikt och följer utvecklingen, säger Adrian Avdullahu, ordförande för IF Metalls verkstadsklubb på Volvo i Göteborg.
Volvo måste kanske flytta delar av produktionen för att överleva.
– Som Håkan Samuelsson nämnde i sitt tal på bolagsstämman och som Jim Rowan också har berört tidigare så står den globala bilindustrin, däribland Volvo Cars, inför en ökad geopolitisk komplexitet och regionalisering, säger Magnus Holst.
När jobben är i fara vänder sig bekymrade människor till facket.
– Man får en del samtal av människor som är oroliga. Men vi har inte fått veta något mera, jag förstår dem som är bekymrade, säger Adrian Avdullahu.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.