Att köra bilen oförsäkrad eller avställd kan göra dig till skuldslav för livet. En norsk man krävs nu på 615 000 kronor efter att ha kört in i en annan bil bakifrån.
– En liten smäll kan bli en livslång skuld, säger Roger Stenseth, chef på norska Trafikkforsikringsforeningen till Broom.
Allt fler olyckor i Norge kopplas till avställda bilar som ändå används i trafiken. Bilarna saknar då den lagstadgade trafikförsäkringen och när något går snett är det bilägaren själv som får stå för alla kostnader. Risken och reglerna är densamma som i Sverige.
Den norska tidningen skriver om en förare som körde in i en annan bil bakifrån som nu får betala hela skadekostnaden på 650 000 norska kronor (cirka 615 000 SEK) helt ur egen ficka. I ett annat fall körde en avställd bil över i fel körfält och orsakade en frontalkrock som landade på 430 000 kronor i skador. Ett annat exempel är en person som ertappades med en oförsäkrad bil i 686 dagar. Den fick en räkning på 108 000 norska kronor enbart i böter.
Försäkrade bilar i Norge och oförsäkrade skador
År | Bilar utan försäkring | Oförsäkrade skador |
2020 | 146 000 | 457 |
2021 | 116 000 | 437 |
2022 | 107 000 | 481 |
2023 | 78 000 | 544 |
2024 | 65 000 | 501 |
Denna typen av fall blir allt vanligare i grannlandet. Norska Trafikkforsikringsforeningen (TFF) har de senaste åren noterat en ökande andel olyckor där bilen visat sig sakna försäkring. 2024 skedde 501 sådana skador vilket är mer än en om dagen. Orsakerna tros vara flera. Det har dels blivit lättare att ställa av bilen utan att lämna in skyltarna, vilket minskar risken att bli upptäckt om bilen ändå används. Ekonomiska skäl spelar också in.
Enligt norska uppgifter är det avställda bilar med skyltarna kvar som står bakom fler och fler olyckor. De är osynliga för myndigheterna – men inte i trafiken.
– Har du råd att ha bil måste du också ha råd med den lagstadgade försäkringen. Konsekvenserna kan bli stora, och de som chansar riskerar att bli skuldsatta för livet. En relativt liten materiell skada kan bli väldigt dyr och en personskada kan kosta enorma summor, säger Roger Stenseth.
I Sverige gäller liknande regler. En bil som är i trafik måste ha en trafikförsäkring – oavsett om den används varje dag eller bara ibland. Om bilen inte är försäkrad och inte heller avställd, skickas automatiskt ett krav från Trafikförsäkringsföreningen. Avgiften är 202 kronor per dag för en personbil vilket snabbt kan bli mycket pengar.
Om bilen orsakar en olycka utan att vara försäkrad, går ersättningen till den som skadas eller får sin egendom förstörd ändå. Men den oförsäkrade bilägaren blir personligt återbetalningsskyldig. I Sverige fanns det i maj 2025 totalt 43 688 oförsäkrade bilar. Även om antalet har minskat senaste åren, är risken tydlig. Var och en av dessa kan bli en ekonomisk katastrof.
Detta gäller vid avställning i Sverige
Om du vet att bilen ska stå still en längre tid kan du ställa av den hos Transportstyrelsen. Då slipper du betala både fordonsskatt och försäkring så länge bilen är avställd. Avställningen börjar gälla samma dag som Transportstyrelsen får in en komplett anmälan. Du kan alltså inte backa datumet i efterhand.
En avställd bil får inte användas i trafik. Du får varken köra eller bogsera den. Det enda undantaget är om du kör kortast möjliga väg till eller från en besiktning. Om du kör en avställd bil ändå, riskerar du böter på minst 200 kronor och upp till 4 000 kronor – även om du inte själv äger bilen.
Om bilen inte är avställd – men saknar försäkring
Om bilen inte är avställd måste den ha en giltig trafikförsäkring, oavsett om du kör med den eller inte. Saknas försäkringen får du betala en avgift till Trafikförsäkringsföreningen för varje dag som bilen är oförsäkrad. Den avgiften är betydligt högre än en vanlig försäkringskostnad. Upp emot 202 kronor per dag för en personbil och 224 kr per dag för en motorcykel.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.