Minuspriserna på el har gjort det rekordbilligt att ladda elbilen. Elbilsägare får vid vissa tider betalt för elen och betalar bara elnätsavgift och skatt.
– Att ladda din elbil när det är negativa timmar är definitivt fördelaktigt, säger Eunice Aguilar, PR-chef på Tibber.
Under de senaste veckorna har det blivit allt vanligare med minuspriser på el mitt på dagen när solen skiner som mest. Detta gör att de som har solceller och säljer el till stora förlorare, då minuset dras av mot timmarna med positivt pris.
Enligt Bixias elmarknadsanalytiker Johan Sigvardsson kan vi vänta oss att minuspriserna stannar under hela sommaren när solen skiner.
– Det är så den här tiden på året. Solen lyser starkt, vårfloden har kommit igång och höga temperaturer gör att snön smälter, det blåser en hel del. Det är en kombination av flera billiga kraftslag som träffar priserna, säger Johan Sigvardsson, till NU.se.
Den som hemmaladdar sin elbil på dagtid eller sent på kvällen och har timpris på el blir den stora vinnaren. Under söndagen var det minuspris i Sverige mellan klockan 10 och 18. Allra billigast var det mellan klockan 14 och 16, då man fick upp till 16,5 öre per kWh för att förbruka el.
Tidigare dagar har de även varit minuspris på el på kvällarna. Det betyder att du får betalt för att ladda elbilen, men bara när det gäller själva elen. Men i slutändan läggs det på skatt, moms och elnätsavgift så elen kostar trots allt knappa 60 öre per kWh. Det innebär ändå att det kan kosta runt 30 kronor att ladda fullt och att milkostnaden för el stannar på en krona i de snålaste elbilarna.
– Att ladda din elbil när det är negativa timmar är definitivt fördelaktigt, men det resulterar inte i att den totala summan för laddningen blir helt gratis. Jämför man dock denna laddningsessionen med någon som har ett rörligt elavtal eller fast elavtal har man gjort en bra besparing, säger Eunice Aguilar, PR-chef på Tibber.
För den som har solceller blir det däremot svettigare att räkna hem kalkylen när solen lyser så här start. Vissa dagar riskerar nettot att bli negativt med minuspriserna, även om minuspriserna behöver bli mycket lägre innan man kommer att behöva betala till elbolagen. Det tar betydligt längre tid att räkna hem anläggningen, jämfört med de högre priser många har använt i sin kalkyl.
– Tekniskt sett så kan man behöva betala till elbolaget om man säljer sin el till dem. Men priserna behöver vara väldigt negativa innan man börjar gå med förlust. Vad det innebär för den ekonomiska aspekten av solceller är fortfarande osäkert. Det är för tidigt att säga vilken påverkan det här kommer längre fram. Men det är något att se upp för, för att se hur det kommer utveckla, säger Nelson Sommerfeldt, forskare inom energiteknik på KTH till NU.se.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter