Ebba Busch har lovat bilisterna för mycket. Det är en omöjlighet att sänka bränsleskatten mer för att kompensera för nya utsläppsavgiften ETS 2 som ska läggas på bensin och diesel.
– Jag vet faktiskt inte hur de tänker göra, säger Jessica Alenius, VD för branschorganisationen Drivkraft Sverige.
Regeringen gick till val på löften om billigare fossila drivmedel. Något de infriat, men snart ser det ut att bli högre priser igen. Inför nästa år har man aviserat om en ökning av reduktionsplikten. Ett beslut som innebär dyrare bensin och diesel. Men för att kompensera detta har man lovat sänka skatten på bensin och diesel.
– Vi välkomnar den höjda reduktionsplikten. Syftet med höjningen är att nå Sveriges ESR-åtaganden, vi var tvungna att höja reduktionsplikten, annars riskerar Sverige som land få böter vilket skulle drabba blir det böter och det får tas från skattekollektivet, säger Jessica Alenius.
Ebba Busch har också gått ut och lovat att man ska kompensera konsumenterna med sänkt skatt för den prishöjning som det nya utsläppshandelssystemet ETS 2 kommer att medföra.
– Förslaget visar att det går att driva en politik som är både effektiv och rättvis, genom att vi avser kompensera berörda för priseffekterna, sade energi- och näringsminister Ebba Busch när regeringen gick ut med de nya reglerna.
Regeringen och ministern Ebba Busch är klämda i ett hörn, mellan EU:s lagstiftning som Sverige undertecknat och sina vallöften. Det nya utsläppshandelssystemet, ETS 2 där bland annat transportsektorn ingår, kommer att slå igenom med full effekt om två år.
– Vi vet faktiskt inte hur de kommer att göra för att kompensera för högre drivmedelspriser. Som sagt går det inte att sänka skatterna mycket mer, säger Jessica Alenius.
Eexperterna varnar för att priset på fossila bränslen kommer att bli skyhögt. Vissa bedömare spekulerar i ett så högt pris som 35 kronor per liter. Men ingen vet säkert ännu hur stora påslagen blir Drivkraft Sverige vill inte ange några prisnivåer, men vd Jessica Alenius säger:
– Det nya utsläppshandelssystemet kommer att leda till högre drivmedelspriser, och ska man då kompensera bilägare, så behöver den finansieringen tas från statens budget, innebär det att allt ska betalas av skattekollektivet, det finns ingen egen pengapåse till bilister, säger Jessica Alenius.
Experten och fordonskonsulten Ronny Svensson skräder inte orden vad han tycker om ministerns löfte.
– Det kommer ändå inte att beröra henne, det är val i september 2026 och det här med ETS 2 slår inte igenom förrän vid årsskiftet 2027. Så det blir nästa regering som får ta den smällen, säger Ronny Svensson.
Carup.se har sökt energi och näringsminister Ebba Busch för en kommentar.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.