Finansmarknadsminister Per Bolund berättar nu om förändringen av bilskatterna i en intervju med CarUp.
På några få år har Sverige gått från ett land med riktigt höga utsläpp till det land i EU som har högst antal laddbara bilar.
– Med Miljöpartiet i regering har det blivit billigare att köpa, köra och äga en miljövänligare bil, säger Per Bolund.
Förändringen av beskattningen av nya bilar i Sverige och översynen av förmånsvärden på tjänstebilar väcker mycket känslor just nu. I höstbudgeten föreslår regeringen att malusskatterna ska höjas med 30-50 procent från 1 april nästa år. Något som kan kosta flera tusenlappar per år under de tre första åren för den som köper en ny bensin- eller dieselbil. Samtidigt höjs bonusen på elbilar till 70 000 kr. Många som kommenterar på Facebook är upprörda och skriver en hel del arga kommentarer, främst om Miljöpartiet.
CarUp fick möjligheten att ställa frågor om den nya beskattningen till finansmarknadsminister Per Bolund, som är en av de ministrar i regeringen som är mest insatt när det kommer till fordonsbeskattning. Enligt vissa experter CarUp talat med vet Bolund mer om tjänstebilar än många bilhandlare.
– Jag ser mig inte som expert här men vi har många i Miljöpartiet som är väl insatta i frågan eftersom vi lägger mycket fokus på hur utsläppen kan minska. Just systemet med förmånsbilar har inte varit tillräckligt bra ur klimatsynpunkt. Men innan jag kom in i politiken jobbade jag bland annat med forskning kring hållbara transportsystem så förändringar i transportsystem är absolut frågor som ligger mig extra varmt om hjärtat.
Koldioxidutsläppen, relativt sett, från nya bilar har sjunkit mycket i år (-16 procent). Finns det något område inom klimatpolitiken som uppvisar liknande framgång?
– Det är väldigt glädjande hur Sverige gått från att vara ett land med höga utsläpp från bilar till att bli det land i EU som har störst andel nybilsförsäljning av laddbara bilar. Faktum är att det händer mycket nu inom klimatpolitiken och transportsektorn.
Vad är det viktigaste som hänt på slutet?
– Det viktigaste beslutet som tagits den senaste tiden rör den så kallade bränslebytet eller reduktionsplikten. I samband med budgeten fattades beslut om att inblandning av biodrivmedel ska ske i en snabbare takt. Det kommer minska utsläppen från transportsektorn enormt mycket och gör att vi är nära att nå målen för minskning av utsläppen från transportsektorn. Detta beslut lyftes också av Preem som en anledning till att de tänkt om från att investera stort i utökad fossil produktion till att istället fokusera mer på biobränsleproduktion.
Har Miljöpartiet och regeringen fått den credd ni förtjänar för att ha fått i gång omställningen till laddbara bilar? I september stod elbilsförsäljingen för över 12 procent av de nya bilarna?
– Jag är ju inte i politiken för att få credd utan för att göra verklig skillnad. Elbilsförsäljningen i Sverige just nu slår nya rekord. De som köper ny bil ratar bensin (minus 34%) och diesel (minus 46%) och i stället är det elbilar (plus 34%) och laddhybrider (plus 157%) som folk vill ha.
– Med Miljöpartiet i regering har det blivit billigare att köpa, köra och äga en miljövänligare bil. I budgeten höjer vi nu bonusen ytterligare så att den som väljer en ren elbil får 70 000 kronor i rabatt. Dessutom ändrar vi reglerna för förmånsbilar så att fler kommer välja elbil.
När kan man börja se mer resultat av förändringarna?
– Omställningen tar ofta tid och för det mesta sker utsläppsminskningarna först flera år efter att politiska beslut fattats. Så är nog också fallet kring de beslut som fattas kring omställning av fordonsflottan: nu börjar vi kunna se vad till exempel bonus-malus-systemet lett till. Jag tror det blir likadant med förändrade bilförmåner där det beslut vi fattar med denna budget kommer att ge stora effekter även under de kommande åren.
Många klagar på att regeringen vill öka beskattningen på förmånsbilar, men är det inte historiskt billigt i dag med minusränta på statsräntan, och orättvist dyrt för den stora majoritet som måste köpa sin bil privat?
– Ja, det tycker jag. Jag tror det är fler som upplever det som kan uppleva det som orättvist om ens grannes identiska bil är 25 % billigare än din egen och att det finansieras av våra gemensamma skatteintäkter.
Miljöbilspremien för förmånsbilar tas bort vid nyår, och vissa är kritiska till att skillnaden mellan en fossilbil och en laddbar bil i förmånsvärde verkar bli mindre. Kommer ni att upprätthålla ett tillräckligt incitament för de mest klimatsmarta bilarna?
– Det här var redan från början tänkt att vara en temporär reform som redan var planerad att ta slut vid årsskiftet. Den utformades också när miljöbilar inte var lika konkurrenskraftiga som de var idag. Dessutom var den ganska trubbigt utformad där till exempel alla hybridbilar, även de allra törstigaste sådana, fick en subvention. Vi har samtidigt höjt bonusen i bonus-malus. Den är mer träffsäker eftersom den relaterar bättre till hur stora utsläppen just den enskilda bilen ger.
För den som bor i lägenhet, till exempel miljonprogrammet, kan det vara svårt att köra en laddhybrid eller elbil då infrastrukturen inte är på plats. Hur får ni med dem på elbilståget?
– Vi har gjort enormt stora satsningar på laddpunkter runt om i landet. Bara genom Klimatklivet har nästan 30.000 laddpunkter satts upp och utöver det har vi ladda-hemmastödet och stödet till snabbladdning längs större vägar med sämre tillgång till laddning. Vi kommer fortsätta på den här vägen. Från 2021 inför vi också ett grönt avdrag för installation av laddningspunkter för elfordon.För fastighetsägare finns det alltså ett incitament att kunna erbjuda laddpunkter vid bostäder.
Hur ska jag tänka runt mitt nästa bilköp om jag bor i lägenhet och ändå saknar laddmöjligheter? Ska jag köpa en malusbil, eller ha kvar min gamla med låg skatt?
– Jag tycker du ska prata med din fastighetsägare, garageägare eller bostadsrättsförening och tipsa dem om möjligheterna att sätta upp laddpunkter, och dessutom få stöd för det.
Hantverkarbilar och husbilar har i många fall en fordonsskatt på 20 000 kr eller mer, många har svårt att förstå rimligheten då klimatsmarta alternativ i stort sett saknas?
– För husbilar har vi utökat möjligheterna att ställa av bilen när den inte rullar. För hantverksbilar är det också viktigt att vi får till stånd en omställning av fordonsflottan. Alla konventionella bilar får ju inte heller samma fordonsskatt. Ju mindre bilen släpper ut, desto lägre skatt får den. Det finns därför ett incitament att välja hantverksbilar med så låga utsläpp som möjligt bland de bilar som finns tillgängliga idag, och det kommer allt fler elbilar även i det segmentet.
Privatpersoner har fortfarande svårt att räkna hem en ny elbil eller laddhybrid om de inte har exakt rätt körmönster. I dag kostar det 4-5 gånger mer att köra en elbil som privatbilist jämfört med en förmånsbil. Är det möjligt med någon extra lättnad för privatpersoner som köper en laddbar bil utöver miljöbonusen?
– Vi är inte nöjda i och med de reformer vi gjort i den här budgeten så visst kan det komma förändringar även kommande år. Att det skulle vara så mycket dyrare att köra en elbil tror jag dock många elbilsägare inte håller med om.
Tycker du att det finns något annat som inte framkommit i debatten?
– Det görs även mycket i budgeten för stöd till biodrivmedelsanläggningar, bygga-om-bonus för fossila bilar till förnybart med mera.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter