Miljardsmäll: Stopp för momsavdrag på tjänstebilar

Över 500 000 svenska förmånsbilar och arbetsbilar riskerar en momssmäll på fem miljarder kronor. Skatteverket stoppar momsavdrag på många leasingbilar. Nu kan svenska företag tvingas betala in momspengar retroaktivt.
– Tidigare har man kunnat dra av 50 procent moms, detta kan stoppa bilförsäljningen till företag, säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson till Carup. 

Fram till i dag har svenska företag kunnat dra av halva momsen när de leasar bilar. Men från och med 2024 har Skatteverket infört nya regler. Om företagen leasar bilar med köpoption måste de köpa loss dem och får inte längre dra av momsen. Detta får enorma konsekvenser för cirka 500 000 bilar i Sverige. 

Både förmånsbilar och hantverkarbilar drabbas, något Tjänstebilsfakta avslöjar. Totalt kan det handla om fem miljarder kronor i momspengar som ska betalas in, enligt experten. 
– Tidigare har man kunnat dra av 50 procent moms. Men nu ser de det som ett avbetalningsköp och då går det inte att dra av momsen, säger Ronny Svensson, till Carup.

Tesla Model Y är en av Sveriges vanligaste leasingbilar. Den som har finansiell leasing med köpoption kan nu tvingas betala in retroaktiv moms efter att Skatteverket ändrat reglerna.

Han ser att företagen får ökade utgifter. Nu måste man betala in stora belopp till Skatteverket för att det ska bli rätt. 
– Det betyder att många företag måste betala in momsen för hela året, det kommer revisorerna att säga till dem. Det blir då 125 kronor dyrare för varje tusenlapp, säger Ronny Svensson. 

Skatteverket förvarnade redan för fem år sedan. Ändå verkar många företag helt ha missat det. Dessutom är det inget påfund av svenska byråkrater, utan något som vi får pålagt från högre makter. 
–  Det här är inget nytt synsätt. Vi gick ut med detta redan 2019 efter att EU-domstolen gjort en liknande bedömning i flera domar, säger Kerstin Alvesson, rättslig expert på Skatteverket, säger Kerstin Alvesson, jurist på Skatteverket.

Skatteverkets rättsliga expert Kerstin Alvesson. Foto: Johan Jeppsson/Skatteverket

Det är just finansiell leasing som Skatteverket klämmer åt. En leasingform som används av många med förmånsbil. Det måste nu göras en momsutredning för varje leasingavtal. 
– Om finansiell leasing innebär att mottagaren ska köpa varan eller hitta en annan köpare efter leasingperioden, då är det en leverans av vara, säger Kerstin Alvesson.

Företag som leasar bilar brukar också köpa ut dem efter att leasingperioden löpt ut och sälja dem vidare till handlare eller någon annan. Anledningen är att priset är så attraktivt att det är svårt att låta bli. Då är avtalet att betrakta som avbetalning, och momsen får inte lyftas.  
– Vi har bedömt att det är så fördelaktigt att köpa loss de här fordonen, då är det inte ekonomiskt försvarbart eftersom priset blir så pass bra förhållande till värdet, säger Kerstin Alvesson.

Med köpoption menas att den som leasar bilen förbinder sig att köpa loss den efter perioden. Eller att företaget hittar en annan köpare. 
–  Om det finns en köpoption som innebär att man måste köpa ut fordonet efter perioden så är det leverans av vara och då gäller avdragsförbudet om det är en personbil, säger Kerstin Alvesson. 

Tjänstebilsexperten Ronny Svensson råder nu företag att rådgöra med sin revisor eller redovisningsbyrå hur de ska hantera Skatteverkets förändrade regler. 
– Man bör rådgöra med de som sköter bokföringen. Man måste titta på varje avtal och göra en momsutredning, säger Ronny Svensson. 

De nya reglerna hotar att slå hårt mot den svenska bilbranschen. En verksamhet som redan har det svårt. Hela hösten har antalet konkurser bland bilhandlare ökat dramatiskt. Det finns en möjlighet att ett överklagande till förvaltningsdomstol kan riva upp Skatteverkets beslut.

– Jag ser att det här kan stoppa en stor del av bilförsäljningen till företag, i alla fall tills det är utrett helt och genomgått alla överklaganden. Det är inte slutligt avgjort. Det ska vidare till förvaltningsdomstolarna som får avgöra detta, säger Ronny Svensson.

De nya reglerna innebär en dramatisk förändring mot det tidigare systemet. Hur det kommer att påverka bilförsäljningen och svenskt näringsliv vet vi ännu inte. 
– Jag har jobbat med detta sedan 1986 och ända sedan dess har man kunnat lyfta halva momsen, säger Ronny Svensson. 
LÄS MER: