Den unika Mercedes-Benz 290:n från 1935 hittades efter kriget full med tyska banderoller, flaggor och flaggfästen.
När den nya ägaren körde den genom en fransk by blev gatan plötsligt spöklikt folktom.
Bilen köptes för 200 dollar innan den ställdes undan – nu har den sålts för över tre miljoner kr.
Veteranbilar kan ha vårdats i ett fantastiskt originalskick, de kan vara renoverade till nyskick – eller så har de en unik patina efter åratal av användande och förvaring. Till den senare kategorin hör den här Mercedes-Benz 290 av typen W18 från 1935.
Bilen togs nyligen fram efter att ha stått undanställd i uppemot 60 år och karossen är med sin patina och ytrost som ett konstverk över de 85 år som gått sedan Mercedesen rullade ut från fabriken i Sindelfingen i Tyskland. Bilen har överlevt både världskrig och flera pandemier och ruvar på en fantastisk historia.
Mercedes-Benz 290, eller W18 som den kallades internt inom Daimler-Benz lanserades första gången 1934 och var framtagen av Mercedes ingenjörer med den tekniske chefen Hans Nibel i spetsen. Bilen var en lyxigare och större version av 170-karossen och hade en rak sexcylindrig motor på 2,9-liter på 68 hk. Toppfarten var för tiden ansenliga 120 km/h. Det gick att få sin 290 i inte mindre än 14 olika karossvarianter som handgjordes i fabriken i Sindelfingen. Åtskilliga av bilarna gick till toppar inom nazistpartiet, även om de ledande figurerna hade ännu exklusivare Mercedes-bilar.
Just det här exemplaret är av den mest eftertraktade typen Cabriolet A och levererades som ny till en vinproducent i Bourgogne i Frankrike, uppger auktionshuset Bonhams. Bilen tycks ha kommit på villovägar under andra världskriget och efter kriget såldes den på en auktion till en mekaniker i Marseille. Mekanikern berättade att bilen var fullpackad med tyska banderoller, flaggor och flaggfästen när han köpte bilen. 1957 köptes den av en amerikan för en spottstyver, 200 dollar.
En svart 1930-tals Mercedes var en syn som fick människor att reagera i Frankrike, även långt på 1950-talet. När amerikanen körde uppför en livlig gata försvann plötsligt alla människor och gatan blev spöklikt tom.
Amerikanen körde bilen uppför en livlig gata till den adress som mekanikern gav honom. men när han hade vänt sig om för att parkera var gatan plötsligt och mystiskt död, saknad människor. Redan då var bilen i ganska bedagat skick och amerikanen körde bilen till Frankfurt för att få service. Efter att ha tagit med sig bilen hem till USA körde han den från New York till Baltimore utan problem.
Efter den långa resan ställdes bilen undan, och har under alla år bevarats i sitt originalskick och fått en enormt vacker patina. Bilen är ett fint exempel på hur Mercedes lyxiga modeller såg ut före kriget. Det mesta finns bevarat, den röda skinnklädseln, de klassiska VDO-mätarna och de vackra kromdetaljerna. Suffletten är dock i trasor efter alla år.
Det dubiösa skicket hindrade dock inte en samlare från att betala tre miljoner kronor för bilen vid Bonhams Philadelphia-auktion häromdagen. Det var dubbelt så mycket som auktionsförrättarna hade räknat med. Nu är den stora frågan om bilen ska behållas i patinerat förkrigsskick eller återställas till ett renoverat mint condition.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter