Mercedes svenske chef: ”Sänk Kina-tullar i stället”

Den svenska chefen för Mercedes-Benz, Ola Källenius, uppmanar EU-kommissionen att sänka tullarna på bilar som importeras från Kina. I Bryssel planerar man att göra det motsatta.
Ökad konkurrens från Kina skulle hjälpa Europas biltillverkare att producera bättre bilar i det långa loppet, sade vd Ola Källenius, skriver Financial Times. 

EU-kommisionen undersöker just nu ifall de kinesiska biltillverkarna får stöd från Peking, vilket gör det möjligt för dem att sänka priserna på sina bilar som exporteras till Europa. Samtidigt har ett flertal europeiska biltillverkare som inte har stora företag i Kina varnat högljutt om hotet från Kina. Dessa tillverkare är främst från Frankrike som Renault och Stellantis. 

De tyska jättarna har istället mött denna oro med en motreaktion då många av dem är beroende av den kinesiska marknaden. Var tredje Mercedes-Benz säljs idag i Kina och 40 procent av Volkswagens försäljning kom från Kina.
Vi som företag ber inte om skydd, och jag tror att de bästa kinesiska företagen inte ber om skydd. De vill tävla i världen som alla andra, säger Ola Källenius till Financial Times

Idag har kinesiska elbilar en tull på 10 procent när de importeras till Europa och europeiska biltillverkare betalar 15 procent när de exporteras till Kina. Tullavgifterna har gjort att de flesta tyska modellerna tillverkas i lokala fabriker i Kina. Mercedes svenske chef menar att det måste finnas en spelplan lika för alla.
Vi lever i en pragmatisk värld och inser att det finns vissa förväntningar på den allmänna marknadsekonomins regel. . . men om vi söker vår lycka i ökad protektionism går vi åt fel håll, säger han till Financial Times. 

Den franska regeringen jobbar idag aktivt för åtgärder mot de kinesiska tillverkarna. Förra året varnade Stellantis att blockets bilindustri riskeras att utplånas helt av den kinesiska konkurrensen. Samtidigt har Volkswagens Porsche lovat att bekämpa alla nya EU-tullar mot Kina.
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester