Ikväll säljs världens mest extrema gatlegala bil i Sverige. McLaren P1 GTR byggdes helt för racing och har 1000 hästkrafter. På något märkligt sätt byggdes 20 bilar om och blev lagliga för gatan. Bilen tros gå för över en jättesumma på auktion.
Sveriges troligen mest extrema och värdefulla hyperbil säljs ikväll på auktion för ett mångmiljonbelopp. Det handlar om en oerhört exklusiv specialmodell av McLaren P1 GTR. Modellen togs fram helt för racerbanan och endast 58 exemplar byggdes. 20 av dessa bilar har dock konverterats av Lanzante för att bli lagliga att köra på gatan.
McLaren P1 GTR hade 2016 ett nypris på över 33 miljoner plus att Lanzantes konvertering för gatan gick loss på cirka åtta miljoner. Bilen var en hyllningsbil till 20-årsjubileet till McLaren F1:s seger på LeMans. Auktionen slutar ikväll fredag 1 december via Collecting Cars. På förmiddagen var budgivningen uppe i 23 miljoner kronor. Den aktuella bilen är registrerad i Sverige och ägs av en privatperson som vill vara anonym.
Egentligen är så här extrema bilar inte till för gatan, men Lanzantes konvertering gjorde det omöjliga möjligt. McLaren P1 GTR har en 3,8-liters V8 med dubbelturbo på 800 hästkrafter som tillsammans med en elmotor pumpar ur sig 1000 hästkrafter.
Banversionen har avgassystem i titan och förbättrad aerodynamik, främst en bakre kolfiberspoiler, jämfört med ”vanliga” P1. Toppfarten är 362 km/h och bilen accelererar upp till 200 km/h på endast 6,8 sekunder, upp till 100 tar det 2,8 sekunder.
Mycket av det som finns på ratten i denna bil har påminner om en F1-bil. Det finns aktiv aerodynamik på bilen till exempel funktionen Drag Reduction System, likaså så delar P1 i grunden teknologi och inspiration ifrån Formel 1-systemet Kers.
Lanzante tog fram ett ombyggnadspaket som gjorde att besten kunde konverteras och bli laglig att köra på allmän väg. Det är en av historiens mest extrema gatlegala bilar. Bland annat byttes racingrutorna i polykarbonat ut mot glasrutor. ECU:n i motorn programmerades om för att göra motorn körbar i trafik.
Slicksen byttes mot däck med mönster, bilen fick även dörrlås, handbroms och nya stråklastare. Dessutom en lyft så att du kan köra över farthinder. Perfekt när du ska åka till Willys och handla eller ställa dig i drive-in-kön på Donken.
De som har testat bilen noterar att den är minst sagt högljudd och i stort sett saknar ljudisolering, men det ingår i konceptet. För något racigare kan du knappast köra på gatan. Här följer du auktionen hos Collecting Cars.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter