Mardröm: Tonis laddhybrid var en mätarskruvad taxi

En svenskimporterad Volkswagen Passat blev en mardröm för familjen. Bluffen uppdagades när ett register avslöjade att mätarställningen sjunkit med 17 000 mil. Bilen visade sig ha ett förflutet som taxi.
– Då förstod jag att vi hade blivit lurade, säger köparen Toni.

42-årige Toni från Finland trodde att han hade hittat den perfekta familjebilen. En laddhybrid, med låga driftkostnader, rymligt bagageutrymme och en bra prislapp. Men drömbilen visade sig vara en stor bluff. Bakom det skinande yttre dolde sig en mätarskruvad före detta taxi.
– Jag fick se en bild där bilen hade svenska taxidekaler. Då förstod jag att vi hade blivit lurade, säger Toni till finska Ilta-Sanomat.

Med en växande familj med ett nyfött barn och ett pågående husrenoveringsprojekt var tiden knapp. Den gamla bilen hade precis fallit på besiktningen, och istället för att köpa en billig nödlösning beslutade Toni och hans fru att satsa på en bättre begagnad bil från en bilfirma. Valet föll på en Volkswagen Passat GTE Variant, en populär laddhybrid i Finland.
– Vi ville ha en pålitlig och bränslesnål bil, berättar Toni, som bor i södra Finland.

Volkswagen Passat GTE Variant. Importen från Sverige ha nu avslöjats som en mätarskruvad taxi.

Bilen var importerad från Sverige och såldes med fullständig servicebok och ett till synes rimligt miltal. Säljaren försäkrade att bilen var i toppskick och att den var ett tryggt köp. Toni granskade bilen noga men hade ingen anledning att tvivla på historiken, berättar han för Ilta-Sanomat.
– Så här i efterhand borde jag ha ägnat mer uppmärksamhet åt sätena. De är fina, men lite nedsuttna. Även bagageutrymmets beklädnad hade märkliga intryckningar, även om den också var väldigt fräsch.

Första tecknet på att något inte stod rätt till kom vid den första servicekontrollen. Bilverkstaden reagerade på servicebokens utseende – anteckningarna var gjorda med samma penna och i samma handstil. Dessutom verkade boken vara manipulerad. En snabb kontroll av bilens registreringsnummer i svenska system avslöjade den chockerande sanningen: när bilen togs in i Finland hade mätarställningen plötsligt sjunkit med 170 000 kilometer.

Den låga prislappen och det välbevarade skicket fick också en logisk förklaring. Som taxi hade bilen använts hårt, men interiör och lack hade varit skyddade av foliering och klädselskydd. Man misstänker att manipulationen av mätarställningen gjorts efter att bilen importerats.
– Troligtvis i Finland eller åtminstone under finskt ägande, säger Toni.

Bilfirman som sålde bilen hävdar att de inte hade någon kännedom om fusket. De köpte bilen i sin tur från en annan handlare, och i ägarhistoriken finns företag som gått i konkurs, vilket försvårar utredningen. Toni och hans familj sitter nu fast med en bil de varken kan eller vill sälja vidare.
– Vi kan inte sälja bilen utan att begå ett brott. Och vi har ingen aning om hur bilen har skötts tidigare. Om oljebytena slarvats med kan motorn vara på väg att ge upp när som helst, säger Toni.

Trots att bilen fortfarande rullar har den redan kostat familjen över 2 000 euro i reparationer. Återförsäljaren har erbjudit en viss kompensation, men att lämna tillbaka bilen är inte aktuellt. En rättslig process kan bli dyr och riskabel, och Toni tvekar på att dra det hela till domstol.
– Det kan sluta med att vi står där med både rättegångskostnader och en värdelös bil. Och vi vet knappt vem vi borde stämma, säger han.

Tonis fall är långt ifrån unikt, säger han efter att ha undersökt saken noggrannare efter att ha drabbats av det själv. Falska mätarställningar och manipulerade serviceböcker är ett utbrett problem i Finland, särskilt bland importerade bilar, säger han i intervjun med Ilta-Sanomat.
– Jag vet att det finns många såna här bilar. Jag önskar att fler förstod att varken mätarställning eller servicebok går att lita på. Det kan finnas hur många bilar som helst där ute med en helt annan historia än vad som står i annonsen.
LÄS MER: