Magiska tekniken bakom Koenigseggs nya fyrhjulsdrift

Världsrekordet för mest kraft i en serieproducerad bil slogs av Koenigsegg när de visade upp senaste versionen av Gemera. Med 2300 hk och fyra säten är det antagligen världens mest galna bil någonsin. Men det mest speciella är nog det unika systemet för fyrhjulsdrift och hur det faktiskt fungerar.
– Bilen kan köra med elmotorn på alla fyra hjul samtidigt, eller på framaxeln eller bakaxeln, med full torque vectoring, säger Christian von Koenigsegg.

Under presentationen av Koenigsegg Gemera för snart en månad sen fick vi se en ännu mer extrem version av den redan galna bilen. Den nya Gemeran har bytt ut sin trecylindriga motorn, den så kallade TGF-motorn, mot en V8:a från Koenigsegg Jesko. Hot V Jesko som motorn kallas, HV8, är på 5.0-liter och ger 1500 hk och 1500 Nm. Den är kopplad med elmotorn Dark Matter, som ger 800 hk och 1250 Nm. Tillsammans ger Koenigsegg Gemera ifrån sig 2300 hk. 

Förutom de imponerande siffrorna pratade även Christian von Koenigsegg om det mycket intressanta systemet för fyrhjulsdrift. Så här sa han under presentationen:
– Bilen är kapabel till att köra med elmotorn på alla fyra hjul samtidigt, eller på framaxeln eller bakaxeln, med full torque vectoring. Han fortsätter:
– Allt handlar om vilket körläge man väljer. Torque vectoring är ett elektroniskt styrt system som förbättrar fordonets dragkraft, kurvtagningsförmåga och övergripande stabilitet genom att tilldela specifik kraftleverans till enskilda hjul. 

Men hur kan elmotorn fungera på det sättet, hur kan den driva både bakaxeln och framaxeln med full torque vectoring? Det finns flera olika sätt Koenigsegg Gemera använder sitt hybridsystem på. “Engineering Explained” har gjort en djupgående video på Youtube om hur systemet fungerar. Med hjälp av videon kan Carup nu reda ut hur det faktiskt går till. Nedan är de olika sätten som förklarar hur systemet egentligen fungerar.

1. Uppstartsläge

Båda kopplingar fram och den bakre är öppna och frånkopplade. Kopplingen mellan elmotorn och V8:an är stängd och tillkopplad. Elmotorn används sedan för att via kardanaxeln starta V8:an.

2. Bakhjulsdrift med förbränningsmotor

Samtliga tre kopplingar fram öppnas och kopplas från. Nu används bara bakre kopplingen för att via växellådan driva bakhjulen. 

3. Bakhjulsdrift med förbränningsmotor och elektrisk motor

Kopplingen bakom elmotorn stängs och då assisteras V8:an av elmotorn via kardanaxeln. Samtidigt är den bakre kopplingen också stängd. Alltså drivs bilen som i exemplet ovan fast nu med extra kraft från elmotorn.

4. Fyrhjulsdrift 

De två främre kopplingarna stängs och medan kopplingen bakom elmotorn öppnas. Den bakre kopplingen stängs också. Alltså driver elmotorn framhjulen och V8:an driver bakhjulen, men de är inte kopplade till varandra. 

5. Elektrisk framhjulsdrift

Den bakre kopplingen öppnas medan de två främre förblir stängda som ovan. Även kopplingen bakom elmotorn förblir öppen. Nu drivs framhjulen via elmotorn och V8.an är helt avstängd. 

6. Charge Mode

Det finns två sätt att ladda Gemerans batterier medan bilen kör. Det ena sättet är att låta V8:an vara i neutral, alla kopplingar förutom den mellan förbränningsmotorn och elmotorn är då öppna. Det andra sättet är att låta bilen köra bilen som i andra exemplet, bakhjulsdrift med förbränningsmotor. Då kan man samtidigt som bilen drivs på bakaxeln låta kopplingen bakom elmotorn stängas och då skickas lite kraft även till elmotorn via kardanaxeln. 

7. Regen Mode

Regen Mode är läget för när elmotorn återanvänder energi genom att ta tillbaka kraft från hjulen till batteriet genom bromsning. I det här körläget är bara de främre kopplingarna stängda och elmotorn använder bromsenergin för att sakna ned bilen och på så sätt skicka energin tillbaka i ett batteri.