Livsfarliga myten som dödar bakom ratten. Många yngre tror det är säkert att köra direkt efter ett cannabis-rus. 28 procent av alla som dör i trafiken har narkotika i blodet.
– Fordonsförare som är påverkade av cannabis och andra droger är fortfarande ett underskattat problem, säger Lars Olov Sjöström, sakkunnig i trafiksäkerhet hos MHF.
Många tror att de kan sätta sig i bilen och köra kort tid efter ett cannabis-rus. En ny undersökning avslöjar att 27 procent av yngre mellan 16-35 år tror att det är säkert att köra sex timmar efteråt. Vissa tror till och med att det är säkert efter 0-3 timmar. Var tredje vet inte. Undersökningen har genomförts av Ipsos, på uppdrag av MA – Rusfri Trafikk i Norge och MHF i Sverige. Den omfattar 1000 unga i åldrarna 16–35 år, varav hälften i Norge och hälften i Sverige.
Narkotikapåverkade förare har blivit ett allt större problem i trafiken. Mer än var fjärde person som dör i trafiken hade narkotika i blodet när de omkom.
– Rättsmedicinalverkets rapport från obduktioner som genomförts efter trafikolyckor under åren 2012 till 2022 visar att hela 28 procent av de förare som dog i trafiken under dessa år hade narkotika i kroppen (enbart narkotika eller i kombination med alkohol), säger Lars Olov Sjöström, sakkunnig i trafiksäkerhet hos MHF.

Undersökningen uppvisar tydliga könsskillnader: Män är mycket oftare benägna att tro, att cannabis inte påverkar körförmågan. Fler män än kvinnor rapporterar att de ha kört efter att ha använt cannabis.
– Det blir nu viktigt att åtgärda den aningslöshet och okunnighet som vi ser och att särskilt rikta sig direkt till unga män. Cannabis är ingen ofarlig drog för den som sitter bakom ratten. När legalisering har skett i olika länder och delstater har också de cannabisrelaterade trafikolyckorna i dessa områden ökat betydligt, säger Sjöström.
Hasch och marijuana försämrar körförmågan kraftigt långt efter ruset. De kan ge hallucinationer, förvrängd verklighetsuppfattning och självöverskattning. Även om ruset har gått ur kroppen stannar de aktiva substanserna kvar i blodet under lång tid. Om polisen stoppar en bilist misstänkt för drograttfylleri så är det nolltolerans som gäller. Så länge som det finns spår av ett narkotiskt ämne i blodet, till exempel THC så kan bilisten dömas för drograttfylleri, även om personen inte är i ett rustillstånd.
Så tror unga om cannabis och körförmågan
• Ungefär fyra av fem unga svenskar och norrmän tror att cannabis försämrar körförmågan. Samtidigt anser 13 % i Norge och 9 % i Sverige att cannabis inte påverkar bilkörningen. Hela sju procent av de manliga svenskarna tror att en förare blir bättre i påverkat tillstånd!
• 27 procent av de svenska och norska deltagarna i undersökningen tror att en cannabispåverkad förare är bättre bakom ratten jämfört med den som druckit alkohol.
• En tredjedel av de unga svenskarna ”vet inte” hur länge man bör vänta innan man kör bil efter att ha rökt cannabis.
• Sex procent av de unga svenskarna och norrmännen uppger att de någon gång har kört efter rökning av cannabis.
Om Undersökningen:
Genomförd av Ipsos i januari 2025 med 500 intervjuer i Norge och 500 i Sverige Målgruppen var 16–35 år och undersökningen var ett samarbete mellan MA- Rusfri Trafikk (Norge) och MHF (Sverige).
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter