Sverige har högst andel elbilsförsäljning i EU. Men vi sladdar efter när det gäller laddställen längs vägarna. Sverige har 12,2 laddare per 100 km – långt efter Nederländernas 64,3. Men i många EU-länder finns det knappt några laddare alls.
– Det borde bli lika enkelt att ladda elbilar som att tanka i dag, säger ACEA:s generaldirektör Sigrid de Vries.
Nu slår bilbranschens lobbyorganisation ACEA larm om att det är akut brist på laddställen i Europa. Dessutom är många av laddarna för långsamma. Sex EU-länder har mindre än en laddpunkt per 100 km. I Lettland, Polen, Estland, Cypern, Greekland och Litauen får elbilsägarna leta länge om de vill hitta en laddare längs vägen. 17 länder har mindre än fem laddningspunkter per 100 km väg.
Sverige kommer på femte plats med 12,2 laddare per 100 km. Men i relation till att vi har högst andel elbilsförsäljning i EU ligger vi inte särskilt bra till. Nederländerna toppar med 64,3 laddare per 100 km, trots att betydligt lägre andel laddbara bilar säljs i landet jämfört med Sverige.
ACEA larmar också om att många av laddarna är för långsamma. Bara en av sju av alla EU-laddpunkter är snabba. Alla övriga har en kapacitet på 22kW eller mindre och laddar bilarna mycket långsamt.
– Om vi vill övertyga medborgare över hela Europa att byta till e-mobilitet under det kommande decenniet, borde det vara lika enkelt att ladda dessa bilar som att tanka i dag. Människor ska inte behöva resa mil för att hitta en laddare, och de ska inte heller behöva vänta i evigheter för att ladda sitt fordon., säger ACEA:s generaldirektör, Sigrid de Vries.
Lista: Länderna med flest och minst antal laddställen per 100 km väg
- Nederländerna: 64,3
- Luxemburg: 57,9
- Tyskland: 25.8
- Portugal: 24,9
- Sverige: 12.2
- Österrike: 9,9
- Italien: 9,2
- Belgien: 8,8
- Danmark: 7,7
- Kroatien: 6
- Finland: 4,8
- Frankrike: 3,4
- Malta: 3,4
- Slovenien: 3.3
- Slovakien: 2,9
- Bulgarien: 2,3
- Tjeckien: 1,6
- Irland: 1,6
- Spanien: 1,6
- Rumänien: 1.3
- Ungern: 1.1
- Lettland: 0,7
- Polen: 0,7
- Estland: 0,6
- Cypern: 0,4
- Grekland: 0,4
- Litauen: 0,2
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter