Lenas Volvo elbil tappade bromsarna helt: ”Så himla rädd”

Plötsligt slutade bromsarna helt att fungera på Lena Torléns nya elektriska Volvo XC40 Recharge. Först efter flera hundra meter fick hon stopp på elbilen. 
– Jag mår fruktansvärt dåligt över detta, och är så himla rädd att det ska hända någon annan, säger Lena som nu vill varna för felet. 

I slutet av januari i år avslöjade Carup att Volvo Cars återkallar 12 000 nya bilar i Sverige på grund av ett bromsfel. Bilarna är av årsmodell 2023 av modellerna C40, XC40, S60, V60, XC60, V90 och XC90. Felet finns i vissa bilar och gör att bromskontrollmodulen kan stänga av låsningsfria bromsar, stabilitets- och drivningskontrollsystem. Även om systemen stängs av ska bromsarna fortsätta fungera även om pedalen kan bli stum, uppgav Volvo Cars. Felet ska lösas genom en mjukvaruuppdatering.

Nu verkar det som att bromsverkan kan försvinna helt på drabbade Volvobilar. Lena Torlén har en leasingbil och har inte fått något brev om återkallelse. Under onsdagen körde hon på Kymlingelänken norr om Stockholm när det kom upp ett felmeddelande att bromsarna hade slutat fungera. ”Stanna snarast, Bromsfel”, stod det i bilens display. 

Först efter några hundra meter, under Rinkebyrondellen, stannade Volvon efter att bromsarna slutat fungera.

 – Jag körde i cirka 80 km/h på Kymlingelänken när felmeddelandet uppstod, och fick stopp på bilen under Rinkebyrondellen, flera hundra meter senare. Jag mår fruktansvärt dåligt över detta, kan inte sluta tänka på vilken otrolig tur jag hade som inte blev påkörd eller själv körde på någon, berättar Lena. 

Enligt Volvo ska bromsverkan på bilarna inte försvinna, även om pedalen känns stum. Men i Lenas Volvo XC40 försvann bromsförmågan helt, nu vill hon varna andra för att felet kan vara farligare än vad som hittills är känt. 

Bilen hämtades av bärgare och står nu på verkstad.

– Det är ett under att jag inte blev påkörd eller körde på någon eftersom det inte gick att bromsa. När jag väl började få stopp på bilen efter några hundra meter försökte jag styra in mot kanten av vägen. Men på grund av ett staket stod jag illa till och var rädd att bli påkörd bakifrån av alla bilar och lastbilar. 

Hon blev panikslagen och försökte använda bilens SOS-knapp men fick det inte att fungera. 
– Jag fick panik och ringde 112, för Call-assistans knappen som heter SOS 112, fungerade inte heller, den bara blinkade. Till slut fick hon hjälp via polisen och genom att ringa Volvo Assistans via mobilappen.

Omkring 12 000 bilar har återkallats i Sverige för bromsfelet. Men den som leasar bilen riskerar att missa informationen om leasinggivaren inte vidarebefordrar brevet.

Bilen hämtades av bärgare och står nu på verkstad. Efter skräckupplevelsen har Lena tappat förtroendet för bilen och vill lämna tillbaka den och avbryta leasingavtalet. 
– Det här är fullkomligt oacceptabelt, att en bil slutar att fungera på detta sätt. Den måste undersökas så att inte fler elbilar råkar ut för detta fel, det kan sluta i katastrof, säger hon. 

Sedan tidigare har en ägare av en Volvo C40 i södra Sverige berättat om en liknande händelse. Volvo Cars i Sverige uppger dock för Carup att det inte stämmer att bilarna tappar bromsförmågan, trots förarnas upplevelser av det och att Lena Torléns XC40 inte kunde stanna förrän efter flera hundra meter.

– Nej, bromsverkan försvinner inte helt. Bilen kan dock i värsta fall, som kommunicerats tidigare, tappa stödsystem vilket leder till en ”stum” bromspedal. Trots den stumma känslan i pedalen uppfyller bilarna gällande lagkrav, säger Magnus Holst, PR-chef för Volvo Cars i Sverige.

De leasingbolag eller företag som äger bilarna måste själva ta ansvar för att informera förarna.
– Volvo Cars underrättar ägarna till påverkade fordon. I de fall ägarna är leasingbolag eller företag är det deras ansvar att underrätta brukaren av fordonet i fråga.  

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester