Laga skråma på elbil lika dyrt som en begagnad bil

Ägaren fick en chock när han såg räkningen från bilverkstaden. Hans parkeringsskada visade sig bli en dyr historia. Den kostade lika mycket att laga som en begagnad bil.

Tänk dig att du kraschar din elbil och får en chockräkning för att laga en trasig baklykta på tiotusentals kronor. Det låter galet, men det är exakt vad en Rivian R1T-ägare nyligen fick erfara efter att ha krockat med en betongpelare i ett parkeringshus. En liten skada på baklyktan, ett par lackmärken på stötfångaren och ett verkstadsbesök senare gjorde att ägaren fick en reparationsnota som nästan motsvarar kostnaden för en begagnad bil.

Den här gången var det alltså en kollision med en betongpelare som orsakade det som ser ut att vara en sprucken baklyktahus samt några små märken på bakluckan och stötfångaren. Ägaren delade en bild på Reddit, där han visade upp skadorna och skrev “Guess how much?”. Den chockerande reparationskostnaden skulle han senare avslöja i kommentarsfältet, den landade på tiotusentals kronor. Men det ska också tilläggas att utan hela reparationsberäkningen är det svårt att veta vad som driver upp kostnaden eller om det finns några dolda problem bakom stötfångaren.

Knappt synbara skador på stötfångaren. Bild: Reddit

Rivian R1T är en elpickup från det amerikanska företaget Rivian, som grundades 2009 och har fått stöd från Amazon och Ford. R1T erbjuder upp till 500 km räckvidd och är byggd för både äventyr och dagligt bruk. Trots sin imponerande prestanda har den blivit känd för höga reparationskostnader och lång väntetid på service, på grund av dels specialdelar men även att få verkstäder kan hantera bilen.

Det är i regel så att reparationer på elbilar är ofta dyrare än på bensindrivna bilar, främst på grund av dyra komponenter som batterier och avancerad elektronik. En nyligen genomförd undersökning visade att kostnaden för att laga en elbil efter en kollision är i genomsnitt 20 procent högre än för en bensinbil. Detta beror bland annat på att både delar och arbetskraft är dyrare för elbilar, samt att många verkstäder saknar rätt utrustning för att utföra reparationer.

Men trots att skadorna som denna R1T-ägare lagt upp på forumet Reddit ser små ut, enkla att åtgärda, så landar reparationskostnaden långt över den första uppskattningen på 14 000 kronor från försäkringsbolaget. Den slutliga räkningen från en auktoriserad Rivian-verkstad blev hela 75 000 kronor. Ja, du läste rätt – den trasiga baklyktan och vad än mer de upptäckte kommer att kosta lika mycket som en helt okej begagnad bil.
LÄS MER: