Nu har specifikationerna på den bakhjulsdrivna Polestar 3 läckt ut. För att komma från ett prestandamärke blir bilen tämligen långsam. Med en acceleration på 0-100 km/h på 7,8 sekunder blir Polestar frånåkta av nya lågprisbilen Renault 5. Den kör dock ifrån bakhjulsdrivna Volvo EX90 med bred marginal. Polestar bekräftar för Carup att bilen kommer till Sverige.
Polestar 3 är på väg till Sverige efter sommaren och i helgen bjuds journalister ner till Madrid för att provköra bilen. Till att börja med släpps den motorstarka fyrhjulsdrivna versionen för 970 000 kronor i grundpris. Det är en snabb bil som gör 0-100 km/h på 5,0 sekunder och har en toppfart på 210 km/h.
Polestar har marknadsfört sig som ett sportigt prestandamärke, men nu släpper de en tämligen långsam version av sin nya lyxbil, avslöjar Autoweek. Med bakhjulsdrift och 299 hästkrafter får nya Polestar 3 en acceleration på 0-100 km/h på 7,8 sekunder. En tämligen långsam siffra med elbilsmått mätt. Det innebär att Polestar 3 bara är en tiondel snabbare än Nissan Leaf och med marginal får stryk av lågprisbilen Renault 5 som gör 0-100 km/h på 7,5 sekunder. Polestar kör dock ifrån Volvo EX90 Single Motor som gör 0-100 km/h på 8,4 sekunder.
Men i ärlighetens namn kommer nog långresan ändå att gå fortare i en Polestar 3 Single Motor än i den motorstarka Dual Motor, för bakhjulsdriften ger längre räckvidd och eventuellt färre laddstopp. För bilen har samma batteripaket på 111 kWh och får därmed 65 mils räckvidd, istället för 63 mil i den fyrhjulsdrivna versionen. Den som väljer Performance-versionen får nöja sig med 56 mils räckvidd.
När du ska köpa bilen blir du en ännu större vinnare. Nere i Europa kostar Single Motor 78 500 euro, vilket är 7000 euro billigare än den fyrhjulsdrivna versionen. I Sverige skulle det kunna innebära ett pris på 900 000 kronor för Single Motor. Volvo har valt att inte lansera sin bakhjulsdrivna Volvo EX90 som gör 0-100km/h på 8,4 sekunder. Polestar bekräftar dock för Carup att de släpper sin bakhjulsdrivna version i Sverige.
– I samband med den pågående globala press-provkörningen av Polestar 3 bekräftar vi att en bakhjulsdriven Long Range Single motor-version av modellen kommer att lanseras senare under 2024. Mer information kommer i samband med lanseringen, säger John Eriksson, PR-chef på Polestar Sverige till Carup.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter