Lotus har fått en mardrömsstart på börsen. Kursen för det Geely-kontrollerade bilmärket har kollapsat och rasat med 40 procent tre veckor efter introduktionen. Nu ifrågasätts Geely i prestigetidningen Financial Times.
Geely satte ytterligare ett av sina bilmärken på börsen i slutet av februari. Men många som tecknat sig för aktier i Lotus Technology ångrar sig nog idag. Aktien har gått ner med 40 procent sedan börsnoteringen. Den har som mest varit ner 58 procent, men återhämtat sig något.
Nu ifrågasätts Geelys strategi i en av världens mest ansedda finanstidningar.
– Fallet, om det håller i sig, är ett hammarslag för en av Kinas mest ambitiösa bilkoncerner och väcker frågor om dess framtida förmåga att utnyttja offentliga marknader för att skaffa finansiering för den dyra verksamheten att utveckla elfordon, skriver tidningen.
Lotus nedgång följer ett mönster som även drabbat noteringarna i Volvo Cars, Polestar och ECARX. Volvo Cars har tappat 44 procent sedan noteringen. Polestar har gått ner 83 procent och mjukvarubolaget ECARX har tappat 59 procent på ett år. Geely är nu på väg att börsnotera Zeekr, men nu ifrågasätts strategin att söka finansiering på börsen istället för med lån.
Geelys långsiktiga plan är att bli större än Nissan, Mercedes-Benz eller Renault och sälja över 4 miljoner bilar. Förra året landade försäljningen på 2,8 miljoner bilar. Trots försäljningsframgångar ifrågasätts strategi med många bilmärken av analytiker efter nedgången.
– De har ingen stark strategi internationellt eller i Kina, de har för många överlappande varumärken som helt enkelt inte är vettiga, säger Shaun Rein, VD för China Market Research Group till FT.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter