Krocktest: Ny front på lastbilar räddar 100-tals liv

Svenska Trafikverket vill förändra alla lastbilar med en ny front som forskare vid Chalmers utvecklat. Den nya säkrare lastbilen kan rädda 100-tals liv. Krocktester visar att kupén på personbilen trycks in 30-60 procent mindre än idag och de åkande kan överleva. 

Lastbilar står bara för 6 procent av trafiken, men är inblandade i var femte dödsolycka. Varje år dör 45 svenskar i i trafikolyckor med tunga lastbilar. I över 90 procent är det de åkande i personbilen som omkommer. Nu vill Trafikverket förändra alla lastbilar med en ny front som forskare vid Chalmers tagit fram. 

Krocktester med den nya fronten visar att bilister får betydligt större chanser att överleva en krock med en tung lastbil. Krocktestet visar på 30–60 procent mindre intryckning av den delen av bilkupén hos den mötande personbilen som deformeras mest. I Sverige skulle den kunna rädda 10 liv om året, i hela EU handlar det om 100-tals människoliv.

– Det avgörande är att kupén inte trycks ihop, förenklat är det som en krockkudde som sitter i fronten. Det unika svenska krocktestet med den nya lastbilsfronten visar en tydlig skillnad, 30–60 procents mindre deformering av bilkupén hos den mötande personbilen, mot en krock med lastbil utan den dämpande fronten, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig trafiksäkerhet, Trafikverket.

Utan den nya fronten demoleras personbilen totalt i en frontalkrock där fordonen kör 50 km/h.
Med den nya fronten minskar inträngningen av personbilen med 30-60 procent och de åkande har större chans att överleva.

Det har tagit två år att ta fram den nya fronten. Trafikverket, Chalmers och fordonsindustrin jobbar tillsammans. Ett forskningsprojekt lett av en doktorand vid Chalmers planeras för att vidareutveckla testerna med lastbilsfronten. De nya lastbilarna med en krockkudde skulle kunna bli verklighet till 2030. 

– Designar man om en front på det här sättet, kan man även göra den mer strömlinjeformad. Målet är att utveckla en standard för krockprov av lastbilar som kan införas i Euro NCAP:s konsumenttester år 2030. Vi vill att människorna i en personbil ska kunna överleva en frontalkrock med lastbil genom att bilkupén ska vara intakt, säger Rikard Fredriksson. 

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester