Besiktningen ska godkänna bilar utan nödlarm. M Sverige riktar nu skarp kritik mot Transportstyrelsen.
– På det här sättet går man tillverkarna som struntat i att lösa problemets ärenden, säger Carl Erik Stjernvall, expert på M Sverige.
Transportstyrelsen arbetar just nu med akutändringar i besiktningsföreskrifterna. Anledningen är nedsläckningen av 2G- och 3G-näten. Det innebär att nödsystemet eCall som ska finnas på alla nya bilar slutar fungera.
– På alla fordon som typgodkänts efter 2018 är det ett krav att de ska fungera för att de ska bli godkända vid besiktningen, säger Per Anders Blommefors, besiktningsansvarig på Bilprovningen.
Det betyder att mängder med svenskar riskerar att bli underkända vid besiktningen.
– När de inte får kontakt med det här systemet så tänds en varningslampa och då blir fordonet underkänt. Men tanken med besiktningen är att man ska kunna åtgärda felet och sedan komma tillbaka, men de här bilägarna kan inte göra något, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.
Han leder arbetet med att ta fram nya föreskrifter. Transportstyrelsen kommer att säga till besiktningsbranschen att inte kontrollera eCall vid besiktningen.
– Vi kommer att ha ett förslag till sommaren och sedan kan det i bästa fall träda i kraft kring årsskiftet, säger Anders Gunneriusson.
Men M Sverige är mycket kritiska mot det nya kryphålet i besiktningen.
– Det finns tre kategorier biltillverkare. Den första som har tänkt på det här, den andra som har 2G och 3G i bilarna men en teknisk lösning för att det ändå ska fungera. Sedan har vi en tredje kategori som helt struntat i att ordna detta. Om det är av besparingsskäl eller annat, det vet jag inte, säger Carl Erik Stjernvall.

Han och M Sverige kommer att få remissen av Transportstyrelsen.
– Vi kommer att framföra att genom att ta bort kontrollen av eCall så går man den sista kategorin biltillverkares ärenden, säger Carl Erik Stjernvall.
Bland annat Toyota har fått kritik för att de säljer bilar utan att informera om att eCall kommer att sluta fungera. Men det är långt ifrån ensamma. Biltillverkarna tycker att de hamnat i kläm mellan EU-regler som ställt krav på det gamla systemet som nu slutar fungera.
– Det hade gått att motivera ett undantag om alla biltillverkare drabbats lika. Men nu gynnar några få som inte brytt sig om att skapa en teknisk lösning, säger Carl Erik Stjernvall.
EU ställer krav på att besiktningen ska se efter så eCall fungerar. Men i Sverige där man är först i Europa med att släcka ner de gamla 2G- och 3G-näten från slutet av 2027 ställer det till problem för många bilägare.
– Vi har varit i kontakt med politikerna och den enda möjligheten att skjuta upp stäningen vore om staten upphandlar en tjänst, men det verkar inte rimligt, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.