Många svenska gående spelar rysk roulette med sina liv. Nu kräver 81 procent av svenskarna en ny lag för fotgängare.
– Det skulle det leda till färre olyckor, säger Cecilia Bom Hesselgren, kommunikationschef på Bilprovningen.
Svenska folket vill ha ett lagkrav på reflex, visar en ny undersökning från Synbesiktningen. Var tredje fotgängare riskerar sitt liv i onödan genom att strunta i reflex. Undersökningen visar också att åtta av tio bilister vill se ett lagkrav på att bära reflex i mörker.
– En säker och trygg trafikmiljö handlar om ett samspel mellan alla trafikanter. Det är lika viktigt att bilförarna ser till att bilen har fungerande och rätt belysning, som att gångtrafikanter och cyklister ser till att synas ordentligt. säger Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef på Bilprovningen.
Hon tycker att det är fullt förståeligt att bilisterna vill ha en reflexlag.
– Med tanke på att var tredje gångtrafikant inte tar sitt ansvar är det förståeligt att bilisterna välkomnar ett lagkrav på att bära reflex och förhoppningsvis skulle det leda till färre olyckor, säger Cecilia Bom Hesselgren.
Slarvet med reflex är utbrett i Sverige. Bilar och cyklister måste både ha belysning och reflexer. Men får fotgängare finns inga som helst krav. 34 procent av gångtrafikanterna använder sällan eller aldrig reflex när det är mörkt. Det visar en undersökning av Kantar som genomfördes i oktober-november 2024 på uppdrag av Bilprovningen och Synoptik. Samma undersökning vill ha lagkrav på syntest för körkort.
Tre av fyra bilister tycker det är svårt att se fotgängare som inte bär reflex. Män är sämst på att använda reflex i mörker och yngre gångtrafikanter är sämre än äldre. Undersökningen från Kantar visar att nästan varannan man (43 procent) sällan eller aldrig använder reflex. I åldersgruppen 16-34 år är motsvarande siffra 45 procent.
En fotgängare som bär mörka kläder utan reflex först på cirka 20–30 meter från ett mötande fordon i mörker. Med reflex syns de redan på cirka 125 meters håll. Något som gör det vanskligt att köra i mörker och undvika att köra på en fotgängare.
– När det är mörkt förlorar ögat en del av sitt detaljseende och det blir svårare att urskilja färger. Därför är det viktigt att alla gångtrafikanter använder reflexer när det är mörkt oavsett om man vistas i stadsmiljö eller på landsbygden, säger Awet Tesfamariam, kliniskt ansvarig på Synoptik.
Undersökningen om reflex i Sverige
- 34 procent använder sällan eller aldrig reflex för att synas i trafiken när de är ute och går i mörker.
- 43 procent av alla män i Sverige använder sällan/aldrig reflex när de är ute i mörker och går
- 45 procent av alla unga (16-35 år) i Sverige använder sällan/aldrig reflex när de är ute i mörker och går
Undersökningen genomfördes i Kantar Medias webbpanel den 28 oktober–3 november 2024. Totalt intervjuades 2 122 personer i åldern 16–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval.
Kort om resultaten av Synbesiktningen 2024
- 81 procent vill se ett lagkrav för användning av reflex i mörker för gångtrafikanter.
- 74 procent tycker det är svårt eller mycket svårt att se fotgängare som inte bär reflex i mörker.
Synbesiktningen 2024 genomfördes under 1–31 oktober. 1 975 bilister svarade på attitydfrågor kring syn och bilkörning, varav 1 115 bilister gjorde ett syntest. För mer information: www.synoptik.se/synbesiktningen
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter